keskiviikko 3. huhtikuuta 2013

Personal Trainer -treenit

Olen aina välistä sivunnut teksteissäni mun kuntosalitreenejäni ja ehkä joskus ohimennen maininnut mun personal trainerinkin. Aikoinaanhan mä palkkasin personal trainerin mun selkäongelmani takia. Sitten huomasin, että mä saan harjoittelusta paljon enemmän irti kuin omissa treeneissäni. Monet aiemmin oppimani treenitavat menivät uusiksi ja tuloksiakin alkoi syntymään. En ole missään suhteessa Elixiaan, joten tämä postaus ei ole mainos. Kirjoitan siis vain omista kokemuksistani.

Käyn kolme kertaa viikossa Salmisaaren Elixiassa ja nousen saliaamuina kello 4.45 ja olen salin ovella jo heti sen avauduttua klo 6.30. Näin ehdin treenaamaan ennen työpäivääni ja näinä päivinä on liikuntapuoli hoidettu jo ennen töihin menoa. Täällähän mä kerroin tuosta mun elämäni kuntoon projektista.

Nykyään personal trainerit piiskaavat ihan taviksia eikä se ole enää julkkisten yksinoikeus. Täältä löytyi pieni artikkeli aiheesta.  Itse treenaan kaksi kertaa viikossa omin avuin ja yhden treenin PT:n kanssa. Jossain vaiheessa mulla oli 4 treenikertaa viikossa, mutta kevensin vähän tuon mun selkäongelmani takia kertoja. Olen nyt vuosi ja 3 kuukautta treenannut PT:n avulla ja täytyy sanoa, että saan näistä treenikerroista kyllä NIIN paljon enemmän irti PT:n avulla.

Treenasin tammikuusta 2012 elokuuhun 2012 Måns Rinteen kanssa. Månsin siirryttyä Elixiasta itsenäiseksi yrittäjäksi siirryin  syyskuusta 2012 Tony Antuksen piiskaukseen. Täytyy sanoa, että molemmilta PT:ltä olen oppinut hyvin paljon ja molemmat ovat antaneet mulle hyviä eväitä eteenpäin. Olen oppinut sen, että kuntosalilla voi tehdä paljon muutakin kuin käyttää kuntosalilaitteita ja oman mukavuusalueen ulkopuolelle täytyy mennä, jotta saadaan jotain aikaan.

Paljon minulta kysellään, että kannattaako PT ja tuleeko se kovin kalliiksi. Jos minulta kysytään, niin sanon, että kannattaa. Nykyään ainakin Elixialla on myös puolen tunnin "PT-aikoja", jotka eivät maksa sen enempään kuin kampaajalla käynti. Mä toitotan aina sitä, että olet itse oman elämäsi tärkein ihminen, niin juuri siksi se kannattaa. Tähän jää ikään kuin koukkuun. 

Tässä lyhyt kooste mun tiistaipäivän PT-treeneistäni. Ihan kaikki liikkeitä ja sarjoja ei kuvattu, mutta muutamat ikuistettiin. Treeniaikaa meillä on aina tunti kerrallaan siis kerran viikossa.

Tässä siis mun Personal trainer Tony Antus. Tony on rauhallinen ja asiakkaan huomioon ottava personal trainer. Lämpimästi suosittelen, jos joku haluaa hyvän PT:n ja treenaa Elixiassa (huom. tämä ei ollut maksettu mainos). Vaikka Tony näyttää pelottavalta tästä kuvakulmasta katsottuna, niin voin kertoa, että ei ole pelottava ollenkaan.

 

Lämmittelyn jälkeen aloitimme maastavedolla.  PT treeneissä on parasta se, että itse ei tarvitse tehdä muuta kuin sen mitä PT käskee... Tosi helppoa.  
 


Tässä on myös hyvä liike selälle. Heilautukset kahvakuulalla. Kun on tuo vauhti taas niin päällä, niin tulee vauhdikkaita kuvia. Liikkeen aloituksesta ei saanut tarkkaa kuvaa, mutta tästä se lähtee.


Ja tähän se päättyy... ja siitä jatketaan 20 toistoa ja 3 sarjaa. Mielellään tekisin tämänkin vaaleanpunaisella kahvakuulalla, mutta ikävä kyllä ne on liian raskaita tähän liikkeeseen mulle... Ai miten niin värillä olisi väliä?


Tänään oli jalkaprässissä vähän alkuvaikeuksia. Jostain syystä ei meinannut lähteä ollenkaan liikkelle. Eka sarja meni nihkeästi, mutta seuraavat kaksi paremmin. Meinasin alkuun verisuonet katketa päästä.

Tässä vaiheessa aina on jo helpompaa. Ilman hyvää kannustajaa ei varmaan olisi lähtenyt ollenkaan kelkka liikkelle.


Sitten tehtiin pallon kanssa vatsarutistuksia. Jumppapallo on mun lemppareitani, pallon kanssa treenaan paljon selkä- ja vatsalihasliikkeitä. Parhaimmat niksit pallon kanssa treenaamiseen olen kerännyt molemmilta PT:eiltä.  Pallon kanssa saa kyllä tehtyä myös hyvän kotitreeninkin.
 


Treenin loppupuolella Tony ilahdutti mua kertomalla, että otetaan loppuun vielä intervalliharjoitukset. Ne on mulle se mukavuusalueen ulkopuolelle menemistä. Jos jotain olen treeneissäni oppinut on se, että intervalliharjoittelun avulla saadaan elimistö polttamaan vararavintoa vielä pitkäksi aikaa treenin jälkeenkin. Täältä voi lukea intervalliharjoitelun eduista. Siksi tätä yritän usein treenien lopuksi tehdä, vaikka täytyy sanoa, että mä tätä inhoankin varmaan eniten. Alkuun kaverin kanssa tehtiin tätä intervallia niin, että oli 2 minuuttia hidasta ja minuutti nopealla teholla. Tony ei armoa tunne vaan se tehdään minuutti hidasta ja minuutti nopeaa, eikähän treeneihin lepäämään mennä.

Jotain hyötyä on aina näistä intervallitreeneistä, niin on se, että mä pysyn kerrankin hiljaa.


Mä: ei jaksa, ei jaksa, ei pysty... Tony: jaksaa, jaksaa, kyllä pystyt.
 

Intervallin lopuksi vielä yhteiskuva treenattavasta ja treenaajasta. Mä mietin, että miksi mä vielä nauran tässä? Taisi helpotuksen naurua siitä, että intervalli on ohi ja mä olen hengissä. Olipa naama taas puoli tuntia vielä töihin menon jälkeen ihan punainen.



Tämä on mun itseni parhaaksi sitä mä aina hoen. Juuri siitä syystä mä teen tämän kaiken uudestaan ja uudestaan, joka ikinen viikko.

Kuten olen aiemminkin sanonut, että jonain päivänä mä vielä olen kondiksessa. On se sitten tänä vuonna tai ensi vuonna, sillä ei ole kauheasti väliä. Mulle riittää se tietoisuus, että se päivä vielä koittaa.

Jos vaan tuntuu, että ei saa omista treeneistään mitään irti ja haluaa tuloksia, niin suosittelen kokeilemaan PT-treenejä.

Näihin kuviin ja tunnelmiin sekä treenaamisiin.

Maiju

12 kommenttia:

  1. Tehokkaalta näyttää! Työkaverini käy myös PT-tunneilla Elixiassa Vantaalla. Itse olen tyytynyt ihan Elixian zumba-tuntiin (Länsiväylällä), mutta nyt on jo kuukauden tauko takana murtuneen varpaan takia :( Kova hinku olisi tunnille, mutta vielä ei pysty menemään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tehokasta onkin. Liikuntakoukussa ollaan. Olen itsekin käynyt noissa muutamissa Vantaan keskuksissa. Kyllä sä kohta taas pääset treenaamaan ;)

      Poista
  2. Itsekin olisin kiinnostunut hankkimaan PT:n mutta asun sellaisella paikkakunnalla jossa ei tällaista ylellisyyttä ole. Tehokas treeniä ja varmoja tuloksia, sitä ei viitsi lipsua kun toinen on koko ajan vieressä katsomassa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pienen paikkakunnan ikäviä puolia on tuo, että ei voi palkata PT:tä. Pitäisi löytää joku tsemppari, joka hoitelisi kannustuspuolta ;)

      Poista
  3. Jumppapallosta sen verran, että itse käytin selkäongelmienikin takia jumppapalloa tietokonetuolina. Se pakottaa istumaan suorassa. Harmillista vaan, että kissammekin halusi testata sen kestävyyttä ja arvatenkin pallo ei tykännyt siitä. No, kerkesin useamman vuoden kuitenkin käyttää pallotuolia. Suosittelen! Ja se "tuoli" maksoi vaivaset 6euroa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sain tuon samaisen vinkin muuten tuolta ekalta PT:ltäni eli Måns Rinteeltä. Siitä on ollut töissä puhettakin, että sitä voisi kokeilla. Pitäisi varmaan ostaa vähän isompi pallo... Leikkisästi naurettiin kyllä Månsin kanssa, että jos ostaisi sellaisen pallon, jossa olisit korvat, niin voisi hyppiä sitten pallon kanssa pitkin toimiston käytäviä.

      Poista
  4. Vau ! Haaaaaaaaaaaaaauskalta näyttäääää...

    VastaaPoista
  5. Kiva postaus ! Treenit PT:n kanssa ovatkin paljon tehokkaampia kuin yksin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No on ne... Saa kyllä treeneistä enemmän irti.

      Poista
  6. Mä meinaan heilutella huomenna pinkkiä 8kg kuulaa duunin salilla aamupäivällä, meillä pojat vetää perjantaisin semmosen 40min kuulatunnin ja kesällä sitten ollaan pihalla. Kyl se pinkki on vaan niin nätti :) tosin jotku liikkeet pitää tehdä omalla 6kg ja sitten muutamiin pitää myös alentua ottamaan 4kg :) Kivan jutun teit aiheesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ansku. Värillä kyllä on aina naisille aika suuri merkitys ;)

      Poista

Kiitos kommentistasi. Tervetuloa uudestaan.