sunnuntai 3. tammikuuta 2016

Määritä itse millä tankkaat elimistösi

Kerroinkin jo aiemmin, että postipate toi mulle Tiina Hälvän ja Jutta Gustafsbergin kirjan: Jutan energisoiva dieettikirja (kirja saatu arvostelukappaleena). Kirjaa olin odottanut kovasti siitä saakka, kun kuulin sellaisen olevan tulossa.

Tiinan olen tuntenut muutaman vuoden ja olen hänestä kirjoittanutkin useampaan kertaan kun olen kertonut puhdistavasta ruokavaliosta. Olen kertonut myös sen, kuinka kolmisen vuotta sitten kärsin kipuhelvetistä joka johtui mun nivelrikkoisesta olkapäästäni. Olkapäät on mun ongelmani olleet jo kymmenisen vuotta. Käsiäni on leikattu neljään kertaan ja täytyy sanoa, että joudun taistelemaan pysyäkseni työkykyisenä ja -kuntoisena. Siitä syystä aikoinaan aloin etsimään omaan kipuhelvettiini apua. Tuolloin mulla oli ollut taas puolen vuoden nukkumaton jakso takana, eivätkä lääkärit pystyneet minua auttamaan minua. Tuolloin käännyin Tiinan puoleen ja yhdessä katsoimme, että mitä lisään ruokavalioon ja mitä jätän pois. Tuossa vaiheessa mulla ei ollut mitään hävittävää. Siitä se pikkuhiljaa sitten alkoi ongelmat helpottamaan.  Olin tuossa vaiheessa jo muutenkin säätänyt ruokavaliotani. Aloitin silloin ensimmäiäsen Detox-kuurini ja sen myötä löysin lehtivihreät ruokavaliooni lisänevässä määrin. Tiina tuli elämääni juuri sopivaan aikaan, koska olin menettänyt jo toivoni tuossa vaiheessa, kun tuntui, että kukaan ei pysty auttamaan minua.


Kirja on jaettu kolmeen osa-alueeseen: Detox-dieetti, ph-dieetti ja antiage-ruokavalio
Itse koen noudattavani pitkälti tuota antiage-ruokavaliota. Saatan pitää pari kertaa vuodessa detox-kuurin joko viikon tai kahden pituisena. Olen kokenut, että se on mulle hyväksi, koska sillä jos millä saa hehkua kasvoihin ja tulee ihanan pirteä olo. 




Jutan ja Tiinan kirjan ruokavaliot pähkinänkuoressa (lainattu kirjasta):

Detox-dieetti
Sisältää paljon helposti imeytyviä vihersmoothieita ja kasvissosekeittoja.
Vähäkalorinen, annokset pieniä ja ravinnerikkaita, 
on tärkeää noudattaa reseptejä. Tämä dieetti ei sisällä lihaa.

PH-dieetti
Detox-dieettiä laveampi: sisältää smoohieiden ja sosekeittojen lisäksi
runsaasti kasviksi, hiukan hedelmiä, kanaa tai kalaa ja maitotuotteita.
Tärkeää noudattaa reseptejä, jotta emäksisten ja happamien
ruoka-aineiden suhde pysyy optimaalisena.

Antiage-ruokavalio
Detox- ja PH-dieettiä monipuolisempi.
Antiage-ruokavaliossa suositaan kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä,
hyviä rasvoja sekä täysjyväviljoja.
Myös pieni herkuttelu on sallittu. 

Kirjasta löytyy jokaisesta dieetistä ja niiden tavoitteista kirjallinen osuus. 
Lisäksi kirjasta löytyy yli 60 reseptiä sekä esimerkkipäivä kustakin dieetistä. 
Ruokaohjeiden kohdalla on merkinnät, että mihin ruokavalioon mikäkin ruokaohje sopii.
Valmiita dieettipäiviä ei siis ole koottu kirjaan, mikä on musta tosi
hyvä, koska itse ainakin haluan koota ruokavalioni itse. 

Mulla on nyt jo kolmas vuosi meneillään tämän tyyppisellä ruokavaliolla. 
Tiinan sanoja lainatakseni: kannattaa miettiä elimistöä polttoaineena -
määrittää itse, että millä tankkaa autonsa. 

Sanon usein, että en ole koskaan voinut niin hyvin kuin viimeisen
kolmen vuoden aikana olen voinut. 

Itse olen jo vuosia noudattanut kuitenkin sellaista huoletonta ruokavaliota
eli ilman mitään stressiä ja armollisuutta itseään kohtaan tuntien.
Näillä jatketaan ja sain varmasti roppakaupalla ihania uusia reseptejä
tämän kirjan myötä. 

Kiitos Jutta ja Tiina, olette tehneet mahtavan kirjan.

Maiju

12 kommenttia:

  1. Tuo on varmasti totta, että sitä saa mitä tilaa:) Itse olen aina yrittänyt noudattaa ideologiaa, että kaikkea voi syödä kohtuudella ja herkutellakin, jottei syöminen ala stressata. Varsinkin tytön takia joudun itse miettimään näitä ruoka-aineita liiaksikin. Niin ja sitten on viel nuo allergiat, mutta itselle ne eivät ole mahdottomia toteuttaa. Kala on tietysti pois ruokavaliosta, joten niitä hyviä rasvoja on hankala korvata, kun ne pähkinätkin on nou-listalla. Pillerit eivät tunnu sopivan, kun maha ei niitä kestä. Mutta suht terveenä olen kuitenkin pysynyt, joten kaipa se on järkevää jatkaa näin:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siksi mäkin olen varmaan päätynyt tähän antiage tyyppiseen ruokavalioon, kun se on helpoin. Joudun niin kovasti miettimään ruokavaliotani jo nyt.... joten tämä ei enää sitten tunnu missään. Mua inspiroi eniten tämä hyvä olo, joka tämän tyyppisestä ruokavaliosta syntyy. Stressiä en suostu enää ottamaan... Mä muistutan itselleni aina, että "ole itsellesi armollinen".

      Poista
  2. Niin tuttua toi olkapäästä alkanut kroonistunut kipuhelvetti. Mutta myöskin onneksi se, kuinka ruokavaliolla ihan todellakin voi vaikuttaa myös noihin kiputiloihin. Hyvästä ja energisestä olosta puhumattakaan. (Olen tän jo sata kertaa monessa yhteydessä sanonut, mutta sanonpahan vielä kerran, että viimekeväinen PH-dieetti oli parasta mitä mulle on vähään aikaan tapahtunut. Siitä jäi loppuelämäksi monta sellasta hyvää juttua, joita en ollut aiemmin noteerannut miksikään. Tai edes tunnistanut.. Ihan vaikka vaan niinkin yksinkertaiset jutut kuin pinaatti ja lehtikaali).

    Mää niin aion tilata tän kirjan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pinaatti ja lehtikaalia en vaarmaan olisi kanssa ikinä löytänyt ellen olisi alkanut syömään enemmän lehtivirheää. Ollaan siis samiksii tämän kipuhelvetin suhteen. Se on ollut itselleni niin ikävää aikaa, että en viitsi edes ajatella.... muistan kun lopulta en pystynyt muuta kuin itkemään - itkemään väsymyksestä, kun en ollut nukkunut puoleen vuoteen kuin parin tunnin yöunilla... Sitten alkoi tulemaan toivo takaisin tämän ruokavalioni myötä.

      Poista
    2. Täsmälleen noin kävi mullekin. Ei tee enää mieli edes ajatuksisa palata siihen aikaan. Eikä enää edes oikein pysty muistamaan, millaista se pahimmillaan oli, vaikka yrittääkin. Kai se on joku ihmismielen tai -kehon puolustusmekanismi toi kivun unohtaminen. Ja hyvä niin <3

      Poista
    3. Vaikka ongelma ei poistunut kokonaan,niin silti tilanne on sata kertaa parempi kuin silloin.

      Poista
  3. Maiju voi, että tätä asiaa en ole tiennyt, eli tuota kipu asiaa, enkä myöskään leikkauksia. Olet kyllä loistava esimerkki siitä, miten ruokavavaliolla ja terveellisellä elämäntyylillä voi vaikuttaa terveyteen. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Leikkauksistakin on jo pitkä aika 5/2006, 1/2007, 1/2008 ja 3/2009 eli 2,5 vuoden aikana neljä leikkausta. Luulin, että jään alle 50-vuotiaana eläkkeelle, mutta kuinkas sitten kävikään. Mä aloin taistelemaan. Sanotaan, että leikatut nivelet, ei koskaan ole entisellään, mutta olen saanut hyviä vuosia siihen nähden, että mitä oli ennen leikkauksia. Tuosta syystä ruokavalio on mulle niin tärkeä asia.

      Poista
  4. Mä uskon niin siihen, että oikeanlaisella ruokavaliolla vaikuttaa omaan hyvinvointiin merkittävästi. Olet mitä syöt, näinhän se on. Ihanaa, että sun kipuhelvetti on takanapäin!!! Mullakin olisi tarina mun sokeririippuvuudesta, ehkä siitä voisin jossain vaiheessa naputella omaan blogiin jotain juttua. Tätä kirjaa muuten selailin eilen Prismassa ohimennen ja luulenpa, että tulee hankittua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässä iässä vielä pitää vähän miettiä, että miten voisi näyttää fresh:ltä. No tietenkin syömällä paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä...paljon vihreää. Suosittelen kirjaa.

      Poista
  5. Kiitos tästä kirja vinkistä. Oma elämäntapamuutokseni sai tästä uutta inspiraatiota. Jes!

    Ihana pirteä Maiju, oikein hyvää alkanutta uutta vuotta <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että sait inspiraatiota. Itselle niin tärkeä aihe.

      Poista

Kiitos kommentistasi. Tervetuloa uudestaan.