lauantai 26. marraskuuta 2016

Gluteenittomien tuotteiden sijoittelu kaupoissa

Gluteeniton elämä messuilla kävin kuuntelemassa paneelia, jossa keskusteltiin gluteenittomien asiakkaiden ja kauppiaan kohtaamisesta kaupoissa. Paneelissa keskusteltiin myös kauppojen gluteenittomien tuotteiden  tuotesijoittelusta. Tein paneelista live-lähetyksen ja se on kuunneltavissa täällä.

Itse olen aiemmin kertonut oman kantani asiaan ja olen aiheesta itsekin käynyt keskustelua kauppaketjujen päälliköiden kanssa muun muassa Twitterissä. Jos nyt keskusteltaisiin aiheesta lisää, kun kerran taas otettiin puheeksi.

img_0908

Kerran halusin tietää erään kaupparyhmän kantaa siihen, että voisivatko he edes harkita asiaa, että miettisivät tuotesijoitteluaan enemmän erikoisruokavalioiset huomioon ottavaksi. Välillä kun on vaikeaa etsiä neulaa heinäsuovasta. Kysyin asiaa ryhmän varatoimitusjohtajalta. Sain vastauksen, että emme voi, koska tuotteita voi käyttää muutkin kuin gluteenittomat. Tunsin tuolloin itseni vähemmän tärkeäksi asiakkaaksi. Kuitenkin jos miettii, että onko todennäköisempää, että kalliimman tuotteen ostaa mielummin henkilö, jolle gluteeniton tuote on elinehto, vai henkilö, joka  haluaa valita normaalin tuotteen ja kalliimman tuotteen välillä. Todennäköisempää on, että ostaja on se, joka noudattaa gluteenitonta ruokavaliota.

Mitä tein tuon vastauksen myötä? Vaihdoin päivittäistä kaupparyhmääni. Olin aiemmin tuijottanut enemmän hintaa ja sen jälkeen päätin, että hinnalla ei ole niin suurta merkitystä, kuin sillä, että miten minut huomioidaan kaupassa. Vastaus viestitti minulle, että et ole niin tärkeä,vaikka sanavalinta oli ehkä vaan huono. Hyvä esimerkki siis sille, että yksi väärä lause voi olla asiakkaalle ratkaiseva.
img_0907

Olen aina sanonut, että jos minua palvellaan hyvin, niin se kyllä kuuluu ja näkyy. Olen kiittänyt miljoona kertaa omaa kauppiastani eli Tammiston K-Citymarkettia mielettömän upeasta valikoimasta ja täydellisestä hyllysijoittelusta. Tämän blogipostauksen kuvat on kyseisestä kaupasta.
Miksi itse suosin tällaista hyllysijoittelua?
  • GL tuoreet on helpommin löydettävissä
  • uutuustuotteet löytää helpommin
  • säästää aikaa, kun ei tarvitse etsiä neulaa heinäsuovasta
  • ihmiset, joille tuoteryhmät eivät ole tuttuja löytävät myös helpommin vierasvaraksi etsimänsä tuotteet
img_0906

Eilisen paneelin jälkeen puhuimme monen keliaakikon kanssa messuilla, että kuinka tärkeää on tuotesijoittelu. Monet valitsevat kauppansa juuri tällä perusteella. Meidän sanoma siis on, että palvele meitä,me tuomme rahamme sinulle. Näytä, että myös me olemme tärkeitä asiakkaita.
img_0909

Tällaisia ajatuksia tuli mieleeni ensimmäisestä messupäivästä.
Tiedän, että joskus se voi olla hyllymetreistä kiinni. Pääasia on, että yrittää ja osoittaa, että myös sinä olet meille tärkeä asiakas. Kiitos K-ryhmälle kun olette edistyksellisiä.
Katsotaan, että mitä mietteitä toinen messupäivä mahdollisesti meille tuo. Tänään olen itse mukana paneelissa, jossa on eri syistä gluteenittomia  ihmisiä. Itse edustan ryhmää keliaakikot. Paneeli alkaa messuilla kello 13.30.

Kerropa minulle, että onko joku muu kauppa, joka hoitaa myös näin hienosti hommat?

Maiju

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Tervetuloa uudestaan.