sunnuntai 6. marraskuuta 2016

Positiivisella asenteella enemmän asiakkaita

Olen miettinyt viikonlopun aikana hyvin paljon sitä, että kuinka opittaisiin se, että millä tavalla saadaan yrityksille enemmän asiakkaita, eikä keskitytä siihen, että miten asiakkaita menetetään.
Kirjoittelin perjantaina Aamulehden provosoimana siitä, että kuinka tamperelaiset ravintoloitsijat olivat kyllästyneet gluteenittomiin asiakkaisiin ja pitivät heitä vitsinä. Perjantainen kirjoitukseni löytyy täältä. Tiedän, että tämä oli tarkoitettu ehkä jollekin muulle kohderyhmälle, kuin keliaakikoille, mutta en minä eikä kukaan ravintoloitsija voi koskaan arvostella kenenkään syytä olla gluteeniton. Jos yksi ihminen joskus pompottaa ravintolaa, ei pidä yleistää, että sen tekee kaikki gluteenittomat, sillä useimmat hoitavat sairauttaan ruokavaliolla.

Sain blogipostaukseni tiimoilta monelta yritykseltä viestiä, että "tulkaa tänne, meillä palvellaan teitäkin". Ihan mahtavaa, sillä tuollaista palveluhenkisyyttä tarvitaan. Kerään mielelläni listaa gluteenittomiin piireihin paikoista, joihin olemme tervetulleita.
Inhoan yli kaiken vastakkainasettelua. Olen tuolle sanalle jotenkin allerginen. En siis halua olla sellaisessa ryhmässä, joka nostetaan aina esiin, että "olette niin hankalia asiakkaita". Hankaluus kun johtuu juuri tuosta omasta sairaudestaan, jolle ei voi mitään.
Tänä päivänä sosiaalinen media on hyvä viidakkorumpu, kun etsitään ruokapaikkoja, joita voidaan suositella toisille
Itse keliaakikkona hyvin usein kyselen gluteenittomia ruokapaikkoja sosiaalisen median kautta, esimerkiksi ylläpitämästäni (6.300 hengen) gluteenittomasta ryhmästä. Ylläpitämäni ryhmä on keskittynyt jakamaan ruokapaikka- ja tuotevinkkejä. Siellä itsekin jaan parhaat suositukseni eteenpäin. Hyvä kello kuuluu siis kauas. Pyrimme ryhmässä positiiviseen henkeen ja jaamme yleensä vain suosituksia.

friends-brgrs-1

Sanon usein, että jos minua palvellaan hyvin jossain, niin ihan varmasti hehkutan sen yrityksen tuotteita sosiaalisessa mediassa. Kerron kaikille ihan varmasti sen, että kuinka hyvin minua on palveltu gluteenittomasti. Saatan jopa kirjoittaa aiheesta blogiini tai tubettaa aiheesta videokanavallemme. Tämä vaan siitä syystä, että olen kokenut oikeasti hyvää palvelua.

Esimerkkinä kirjoituksistani, jotka ovat nousseet hyvin eri medioissa esiin on Täydellinen kahvila minulle ja Tampere - gluteenittomien paratiisi. Olen myös kirjoittanut ravintoloista, joissa olen tuntenut saaneeni hyvää palvelua. En halua mitään prinsessapalvelua, vaan vain sellaista, että minutkin kohdataan asiakkaana.  Tätä jaksan toitottaa.

gluteeniton-fazer-1

Kehun paljon, mutta kehun vain silloin kun siihen on syynsä. Saatan antaa jopa jonkun yksittäisen työntekijän esimiehelle kehuja silloin kun tarjoilija on ollut asiantunteva ja hoitanut työnsä täydellisesti. Sanon sen aina myös kyseiselle tarjoilijalle.

Tätä siis haluan koko ajan toitottaa, että älkää asettako ihmisiä eriarvoiseen asemaan, sillä karkoitatte asiakkaita toitottamalla, että he ovat teille ongelma. Miettikää mielummin, että voisiko yrittää palvella hyvin mahdollisimman monia asiakkaita. Uskon, että sillä asenteella saatte asiakkaita paremmin ravintoloihin.

agata-bakery-1

Muistakaa, että positiivisuus kantaa pidemmälle kuin negatiivisuus. Positiviisella asenteella asiakas tulee juuri sinun ravintolaasi takaisin. 
Aurinkoa kaikkien päivään ja muistetaan, että olemme samalla puolella emme taistele toisiamme vastaan.

Maiju

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Tervetuloa uudestaan.