maanantai 16. tammikuuta 2017

Markkinointi vanhuksille saatava kuriin

Menin sunnuntaina pikaisesti käymään äitini luona (88 vee). Hän istui keittiön ääressä ja tuijotti tyhjennein silmin jotain papereita. Sitten hän aloitti "en ole nukkunut viime yönä ollenkaan", taisin taas tehdä jotain mitä en ymmärtänyt".  Hän oli itkusilmässä ja kysyi, että voitko peruuttaa tämän" ja osoitti minulle paperia edessään. Näin heti, että kyseessä oli Vantaan Energian sähkönmyyntisopimus.
Kaikkihan me tiedämme, että jokaisen kaupan edessä kaupitellaan sähkönmyyntisopimuksia. Olen kauhulla katsellut kun vanhoja ihmisiä pysäytellään ja heitä yritetään käännyttää tekemään milloin mitäkin sopimuksia. Usein he eivät ymmärrä, että mitä ovat tekemässä. Olen kuunnellut ihan tarpeeksi näitä äidin "mummokavereiden" kertomuksia siitä, että mitä ovat tehneet tietämättään ja millaisia sopimuksia heidän kanssaan on tehty. Usein he ovat tajunneet tekonsa vasta kun lapset tai lapsenlapset ovat heitä valistaneet. Pahimmillaan he ovat sitoutuneet kahden vuoden sopimuksella palveluun, jota eivät edes tarvitse (esim. nettiliittymään, vaikka eivät omista edes nettiä).
Vantaan Energia - 1 (1)
Olen itsekin peruuttanut viimeisen 10 vuoden aikana äidin jäljiltä "euron puhelimia", omega-rasvahappokapseleita, karvanpoistoteriä ja mitä milloinkin. Joskus olen joutunut vääntämään sopimusten irtisanomisten kanssa niin, että olen mennyt johtoportaaseen saakka asian kanssa. Aina kuitenkin sopimukset on lopulta peruutettu. Viimeisten vuosien aikana äitini ei ole tehnyt enää sopimuksia. Olen tehnyt hänelle kaiken maailman suoramarkkiointikiellot ja estot, jotta näitä "vahinkoja" ei sattuisi.
Monta kertaa olen sanonut, että kaikilla ei ole sellaista lähimmäistä, joka näitä peruutuksia heille tekisi tai kertoisi, että nyt maksat turhasta.
Mietin, että eikö sopimusten tekijöillä ole ollenkaan tajua, että kenen kanssa tehdään näitä sopimuksia? Tiedän, että joku 90 vuotias voi olla hyvinkin skarppi. Varmasti myös äitini on sitä hetkittäin, mutta jos hänen kanssaan juttelee hetken, niin varmasti huomaa, että muisti ei pelaa. Ihmettelin äidilleni, että "oletko oikeasti muistanut sosiaaliturvatunnuksesi ja osoitteesi kun olet sopimusta tehnyt". Hän sanoi, että jotain tietoja tarkisteltiin papereista, kun hän ei muistanut.  Yleensä hän ei muista niitä ja varmasti jo siitä pitäisi alkaa tajuamaan, että kyseessä on muistisairas ihminen. Tällaisen ihmisen kanssa ei tulisi tehdä minkäänlaisia sopimuksia. Jos itse tekisin tuollaista työtä, minun etiikkani ei antaisi myöden tehdä sopimusta ihmisen kanssa, joka ei tajua mistä on kyse.
Sitten sähkösopimukseen
Otin äidiltäni paperit ja sanoin äidilleni, joka oli itkusilmässä "äiti, ei mitään hätää, minä hoidan tämän". Yritin olla rauhallinen, vaikka itsellänikin tuli itku silmään äitini takia. Hän ei ollut nukkunut ja itki asiaa keittiön pöydän ääressä. Kun lähdin hänen äänensä värisi ja hän oli ikään kuin häpeissään. Sanoin äidilleni vielä ovella,  että "älä hätäile, asia hoituu".
Vantaan Energia - 1
Tällä kertaa minulla on oli onnea sillä, Vantaan Energian esitteen takasivulle oli kirjoitettu sopimuksen tehneen ihmisen nimi ja puhelinnumero. Näin helposti tiesin, että kenen minun pitää ottaa yhteyttä. Vaikka oli sunnuntai, päätin soittaa. Numeroon ei vastattu, mutta tämä sopimuksen tehnyt "tyttö" soitti minulle myöhemmin takaisin. Kerroin hänelle, että äitini oli tehnyt hänen kanssaan eilen sähkösopimuksen ja että äitini on 88 vuotias, muistisairas ihminen. Kerroin, että nyt pitäisi purkaa sopimus. Olin ihan ihmeissäni, kun sopimus suostuttiin purkamaan ilman mitään mutinoita. Koskaan aiemmin en ole päässyt näin helpolla, usein olen joutunut käyttämään liki 10 tuntia aikaani. Sopimus luvattiin purkaa heti kun tämä työntekijä menee työpaikalle. Pisteet tällä kertaa tuosta Vantaan Energian työntekijälle.
Te, jotka työskentelette aloilla, joissa sopimuksia tehdään kauppakeskusten käytävillä, pyydän, että mietitte, että kenen kanssa olette valmiita tekemään sopimuksia. Miettikää, että myös omille isovanhemmillenne voi käydä köpelösti. Miettikää, että onko eetteisesti oikein tehdä sopimuksia ihmisten kanssa, jotka eivät ymmärrä mitä tekevät.
Kun soitin äidilleni, että sopimus puretaan, kuulin hänen äänestään, että hän oli helpottunut ja silti ääni värisi vieläkin. En halua oman äitini menettävän yöuniaan tällaisten asioiden takia. Haluan omalle äidilleni vanhuuden, jossa hänen ei tarvitse yöuniaan menettää tällaisten asioiden kanssa.
Sovitaako siis, että jätetään nämä vanhukset rauhaan? Jookos. Yritysten johtoportaille terkkuja, että miettikää vähän, että mikä on eettisesti oikein ja että kauppaa ei tule tehdä vain kaupan takia. Muistetaan vanhojen ja sairaiden ihmisten kunnioitus.  Jos sopimuksia edelleenkin tehdään, niin voisiko yritykset liittää vanhusten osalta sopimukseen kysymyksen, että "onko sinulla mahdollisesti joku sairaus, joka estää sopimuksen tekemisen"? Jos äidiltänikin olisi asiaa kysytty, hän olisi osannut vastata, että hänellä on muistisairaus, mutta ei hän sairauden nimeä olisi muistanut.
Maiju

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Tervetuloa uudestaan.