maanantai 22. toukokuuta 2017

Pyysin jäätelöä sain enemmän - gluteenittomasti Viking Line

Yhteistyössä Viking Linen kanssa

Hellurei ja hellät tunteet. Olen juuri saapunut kotiin VikingLine Gracen miniristeilyltä Turusta Tukholmaan. Olen aiemmin reissannut vain Helsinki-Tukholma reitillä, joten on ollut todella vaikea ottaa kantaa Turun laivojen tarjontaa, kun niistä on kyselty. Hyvin usein tulee puhetta Ruotsin laivojen gluteenittomasta tarjonnasta ylläpitämässäni gluteenittomassa ryhmässä. Tämä puheenaihe nousee ihan alvariinsa esiin ja varsinkin lomien lähestyessä. Siksi on todella tärkeää, että saan itsekin myös kosketuspinnan Turun reitille, jotta tiedän, että mistä puhutaan. Ohjaan mielelläni ihmisiä toimimaan paikkoihin, jotka palvelevat hyvin asiakkaita ja pitävät meitä erikoisruokavalioisia myös hyvinä mahdollisina asiakkaina. Sen verran kokemusta on punavalkoisista laivoista, että voin sanoa, että siinä on yhtiö, joka haluaa palvella meitä kaikkia. Koskaan en ole laivalla saanut huonoa palvelua ja aina on etsitty hyvä vaihtoehto, jos jotain vaihtoehtoja ei ole ollut saatavilla.

Päätin siis lähteä sitten tälle reissulle, kun tällaista ehdotusta on Turun suunnalta mulle heitetty. Mielelläni edellä mainituista syistä päätin sitten ottaa tämän tarjouksen vastaan. Kun vielä sattui niin, että ystävä alkoi houkuttelemaan mua I love me -risteilylle, niin päätin yhdistää kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Siis lähdimme matkaan Kahvakuula kainalossa blogin Mariettan kanssa. Kirjoitan varmasti vielä toisen postauksen risteilystä ja nyt keskityn tähän gluteenittomaan osaan tässä postauksessani. Pakko on kuitenkin esitellä meidän ihana hytti. Ikkunasta avautui meille kaunis maisema. Tästä siis myöhemmin lisää.

Olimme etukäteen sopineet Viking Linen kanssa, että mitkä ravintolat katsastan laivalla ja sitten otin vielä yhden kahvilan tarjonnan syyniin ihan oma-aloitteisesti. Olisi ollut kiva katsastaa kaikki ravintolat ja kahvilat, mutta otetaan ne seuraavalla kerralla syyniin.

Illallinen Oscar ala Carte -ravintolassa

Kun pääsimme laivaan, meille oli varattu illallinen laivan Oscar ála Carte ravintolasta. Maisemat olivat kohdillaan, sillä aurinko alkoi juuri laskemaan ja sain vain koko ajan huokailla, että "katso kuinka taivas näyttää kauniilta".

Ravintolan listoilla oli hyvin paljon lähellä tuotettuja ja sesongin parhaista raaka-aineista valmistettuja vaihtoehtoja. Itse jätin alkuruuan väliin, koska jostain syystä en vain löytänyt listalta itselleni sopivia vaihtoehtoja, mutta kanssamatkustajani Mari päätti valita itselleen menun, joka sisälsi viisi erillistä kokonaisuutta. Mari varmasti kirjoittaa niistä itse blogissaan myöhemmin.

Itse mietin kasvismenun ja normaalimenun väliltä, mutta lopulta päädyin ottamaan normaalimenusta kananpoikaa, jossa maku oli kohdillaan. Menussa ei ollut tietoa valmiina ruoka-aineiden yliherkkyyksistä, mutta tieto siitä, että monet annokset olivat muunneltavissa tarpeen mukaan. Muistakaa aina ilmoittaa tarjoilijalle ruoka-aineyliherkkyydet, niin homma pelittää.

Jälkiruokalistaa tutkiessani mietin, että neljästä vaihtoehdosta oli pakko jättää kaksi väliin, koska ne eivät olleet muunneltavissa gluteenittomaksi. Jäljelle olisi jääneet vaihtoehdot paikalliset juustot tomaattimarmelaadilla, jonka kohdalla oli selkeä EI, koska en vaan ole juustojen ystävä. Jäljelle olisi jäänyt raparperia valkosuklaaa ja mesimarjasorbettia. Sekään ei ollut jotenkin mun mieleeni. Päätin sitten kysyä, että "olisiko mahdollista saada jäätelöä, kun listan vaihtoehdot ei oikein iske". Tarjoilija sanoi, että eiköhän se onnistu. Hän kysyi vielä, että voiko lisätä marjoja ja sehän sopi hyvin. Kun sitten eteeni kannettiin tämä annos, niin täytyy sanoa, että se oli kyllä NIIN täydellinen yllätys ja tämän paremmin ei olisi voinut mua yllättää.

Itse usein toivoisin gluteenttomana jotain pientä kakkupalaa vaikka kera jonkun marjaisan kastikkeen, mutta sellaista ei ole yleensä gluteenittomana saatavana. Tämän jälkeen en olisi voinut toivoa yhtään mitään enää, tämä kruunasi kaiken.  Tämän jälkeen olimme valmiita nukkumaan.

Aamulla heräsimme kun laiva oli juuri saapunut Tukholmaan. Kun tämä taulumaisema oli katsastettu, aloimme valmistautumaan aamupalalle.

Erikoisaamiainen Oscar ála Carte ravintolassa

Hyttiimme kuului erikoisaamupala samassa ravintolassa, missä olimme illalla käyneet syömässä. Myönnän, että mua yleensä jännittää aamupalat eniten matkustaessa. Tosin en ole koskaan pettynyt VikingLinen laivalla, joten olin aika levollisin mielin. Jos haluat olla varma, että saat maittavan gluteenittoman aamupalan, varaa ehdottomasti tämä erikoisaamiainen Oscar-ravintolasta. Erikoisaamiaiset on vaan mulle se varmin valinta Viking Linen laivoilla.  Jos erikoisaamiainen ei sisälly hytin hintaan, niin se on muistaaksen 18 euroa etukäteen ostettuna ja laivalta ostettuna 19 euroa. Itse olen päättänyt, että maksoi mitä maksoi, haluan syödä hyvin laivalla.

Erikoisaamupalalla saa ensiluokkaisista raaka-aineista valmistetun aamiaisen. Valikoimista löytyy hedelmiä, smoothieita, marjoja, gluteenittomia myslejä, leipää ja ihan mielettömän ihania makeita vaihtoehtoja löytyi valikoimista.

Monissa paikoissa gluteeniton makea aamupalalla on keksiä tai kuivia "tärkkelyspullia". Nyt oli tarjolla ihanaa omenakakku ja Budapest-leivosta. Tällaisista olisin voinut aiemmin vain haaveilla. Oli siis pakko maistaa.

Kuvasimme ruokiamme varmaan 20 minuuttia ja vasta sitten pääsimme syömään. Otimme tilanteesta myös livelähetyksen, jotta saimma mukaan meidän hehkutukseen myös gluteenottomat ystävät ihan suoralta kädeltä. Yritin saada tähän linkitettyä livelähetyksen, mutta jostain syystä se ei onnistunut. Sen voi löytää Pinkit korkokengät fb-sivulta kohdasta videot.

Coffee Dessert kahvilan valikoimasta

Iltapäivällä alkoi kahvihammasta kolottaa ja löysimme Coffee Dessertin. Oli pakko katsastaa, että millainen gluteeniton valikoima heillä oli esillä. Gluteenittomia leipiä löytyi suoraan vitriinistä ja päädyin ottamaan kahvin kanssa leivän. Täytyy sanoa, että tässä ei ollut täytteissä säästelty.

Tarjolla olisi ollut erilaisia välipala- ja jälkiruokavalikoimaa gluteenittomana. Näytti kyllä niin herkulliselta. Päätin silti jättää väliin, koska illalla olisi vielä edessä makunautintoja.

Vitriinistä löytyi myös jo aamulla maistamaani Budapest-leivosta. Ihanaa kun löytyy jotain muuta kuin sitä aina tarjolla olevaa Dajm- tai mutakakkua. Itse kaipaan jotain tällaisia raikkaampia makuja. Tämä oli täydellisen hyvää. Jos ei tällä saa gluteenitonta ihmistä huokailemaan, niin ei sitten millään.

Tätä olen hehkuttanut myös aiemmilla matkoillani. Mazarin-leivonnainen on sairaan ihanaa. Ihanaa kun on jotain normaalista poikkeavaa tarjoilua. Laivayhtiö on selkeästi nähnyt vaivaa siinä, että on miettinyt hyviä tarjottavia meille gluteenittomille.

Buffet Aurora testissä

Viiden aikaan meillä oli edessä vielä puffetin testaaminen. Itse usein olen jättänyt laivoilla puffan väliin, koska  jotenkin usein vaihtoehdot eivät enää ole vain monilla laivoilla enää miellyttäneet mua. Jotenkin on tullut sellainen tunne, että puffa ei ole ollut mua varten enää vuosiin.

Kuitenkin olen saanut VikingLinen puffassa saanut takaisin hieman luottoa ja saattanut muutamia kertoja taas jopa testata tarjontaa.

Erikoisruokavaliomerkintöihin on tullut nykyään muutos VikingLinen laivoille. Heillä on nykyään käytössä allergiasymbolit. Jokaisen tarjottavan ruuan edessä on merkit, jos tuote sisältää jotain allergeeniä.  Muistan, että edellisellä matkalla itselläni oli hieman "oppimista" näiden merkkien edessä. Tällä matkalla olin jo aika sinut näiden kanssa. Varmasti niillle, joilla on enemmän allergeeneja on vaikeampi hahmottaa jokaisen tuotteen kohdalla, että onko kielletty aineen kuva kyltissä vai ei. Itse yritin vain bongata viljan kuvan, jos sellainen oli kyltissä, niin ruoka-aine ohitettiin sujuvasti.

Gluteenittomat leivät oli puffassa esillä ja niiden vieressä oli kyltti, jossa näki, että mitä mikäkin leipä piti sisällään. Tämä helpottaa ihan ehdottomasti ruoka-aineirajoitteisia ja varmasti on tervetullut uutuus. Tästä puhuinkin kun kävin aiemmin juttelemassa VikingLinen pääkonttorin ja ravintolapäällikön kanssa, että tällaisia kaivataan.

Olen usein sanonut, että me erikoisruokavalioiset halutaan valita sen, että mitä syömme. Itse valitsen mielummin itse, kuin, että joku toinen tuo mulle "jotain". Kun näkee, että mitä on tarjolla, voi itse päättää, että valitseeko leipää vai ei. Sillä on meinaan merkitystä, että kenen valmistajan leipää tarjotaan. Kaikki eivät aina maistu kaikille. Hyvä oli siis se, että sai itse nähdä tarjonnan. Tätä me toivomme.

Buffetista lautaselle löytyi paljon erilaista syötävää alkupalapöydistä. Jos tarjolla on kalaa, jossa on päällä jotain gluteenipitoista, kannattaa hihkaista linjaston takana seisovalle henkilökuntaan kuuluvalle, että onko ilman gluteenia, usein linjaston alta löytyy gluteeniton vaihtoehto. Niin tälläkin kertaa löytyi.

Löysin myös pääruokaa. Ihanaa, että myös lihapulla olivat gluteenittomia.

Nyt olen oppinut myös jälkiruuan kohdalla, että "tiskin alta" saa gluteenitonta kakkua. Tälläkin kerralla oli tarjolla gluteenittomana porkkana-, mansikka ja hedelmäkakkua. Pyydä siis gluteeniton kakkuvaihtoehto linjaston takana olevalta tai joltain henkilökuntaan kuuluvalta. Näin saat varmasti jotain mitä muutkin.

Täytyy sanoa, että tälläkään kertaa en pettynyt VikingLinen tarjontaan. Sain kaikkea ja sain jopa enemmän kuin osasin toivoa. Tuo jäätelöannos oli ihan kruunu koko reissulle.

Muistakaa, että usein suun avaaminen auttaa ja jos ei listalta löydy jotain mikä maistuu, niin aina voi kysyä, että olisiko mahdollista saada jotain omaan suuhun maistuvampaa. Tämä maatkani oli taas oiva esimerkki siitä.

VikingLine on luvannut kehittää palveluitaan vieläkin meidän erikoisruokavalioisten toiveiden mukaisiksi. Kuulemma lisää parannuksia on tulossa. Kerroinhan jo aiemmin siitä, että kävin huhtikuussa aiheesta heidän kanssaan puhumassa. Tarina siis jatkuu ja kehitystä on siis vielä tapahtumassa. Jään jännittyneenä odottamaan, että mitä sieltä tulee.

Ihanaa kun VikingLine on oikeasti valmis kehittymään meidän toiveiden edessä. Minä ja mun gluteenttomat ihmiset kiittävät ja ovat aidosti iloisia siitä, että halutaan palvella kaikkia.

Kiitos VikingLine. Minä ja matkaseuralaiseni kiitämme.

Maiju

4 kommenttia:

1. Ihanalta näyttää :) pitikö sun ostaa uusii vaatteita vai mahduitko entisiin noiden herkkujen jälkeen :)

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No onneksi ei tuntunut missään :) Ihmeteltiin, että miten sitä liikuttiinkin liki 10.000 askelta päivän aikana. Ollaan niin sukkelia, että kulutetaan myös ;)

Poista
  2. No tuolla ei ole nälkää tarvinnut nähdä. Aivan ihanasti oli tarjolla ruokia myös gluteiinittomana.
    Tuo auringonlasku kuva on ihana ❤️

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ei todellakaan nälkää nähty. Se ruoka mitä saatiin oli ihan ensiluokkaista ja hyvää. Pisteet siis Viikkarille tälläkin kertaa <3

Poista

Kiitos kommentistasi. Tervetuloa uudestaan.