lauantai 3. kesäkuuta 2017

Kohdennetaan markkinointi oikeaan osoitteeseen

Tänä aamuna Facebookin muistoissa tuli vastaan pari vuotta vanha artikkeli, mutta se on varmasti aina ajankohtainen. Artikkelin aiheena oli mainostajat ja se, että he unohtavat sen, että kannattaisi kohdentaa markkinointia oikein. Tuossa artikkelissa puhuttiin, että markkinoijat on unohtaneet meidän ikäluokan kokonaan, eikä meille markkinoida mitään mielekästä.  Tuo artikkeli on luettavissa täällä. Luin artikkelin uudelleen ja edelleenkin olen samaa mieltä, että vielä tänä päivänäkin tuo on ongelma.

Tosin olen huomannut muutamien isompien brändien onneksi jo ottaneet malleiksi myös vanhempia naisia. Usein näillä mainoksilla ja tempauksilla on saatu suuri huomio ja sitten tempauksia on nostettu esiin hyvin paljon sosiaalisessa mediassa. Tämä on hyvä esimerkki siitä, että kannattaisi vaan uskaltaa tehdä asiat toisin kuin on tehty vuosikymmenet.

Aloin sitten miettimään tätä markkinointia muutenkin eli sitä, että usein markkinointia kohdennetaan vääriin ikäluokkiin tai vääriin kohderyhmiin ylipäätään.



Miksi markkinointi kannattaa kohdentaa oikein?

Jos meidän ikäisille tarkoitettuja ryppyvoiteita mainostaa 25+ nainen, se syö uskottavuutta tuotteesta. Miksi ostaa antiage-tuotetta, jos sitä markkinoidaan liian nuorilla kasvoilla? Silloin tulee tunne, että tuote ei auta enää tässä iässä.  Se, että jollain nuoremmalla voi olla näkyvyyttä enemmän, ei tarkoita sitä, että se näkyvyys menee oikeaan osoitteeseen. Näkyvyys menee niille nuoremmille, jotka eivät kuitenkaan sitä tuotetta käytä.

Olen muutenkin aina painottanut sitä, että markkinoinnissa kannattaa käyttää muutenkin oikein kohdennettua ryhmää. Loppupeleissä se on se, mikä ratkaisee ja että miten markkinointi lopulta onnistuu.

Tämä ei koske pelkästään kosmetiikkaa tai vaatteita, vaan muitakin elämän osa-alueita. Kirjoitan itse gluteenittomuudesta, joten minun kauttani ei kannata markkinoida gluteeni-viljoja sisältäviä tuotteita, koska en olisi uskottava niistä kirjoittamaan. Sama pätee myös päinvastoin eli gluteenittomia tuotteita ei kannata markkinoida ihmisillä, jotka vetävät joka tilanteessa gluteenia sisältäviä tuotteita. Kohdentakaa myös ruokavalio-asioissa nämä markkinointi oikeisiin osoitteisiin. Näin varmasti tuotteet ja oikeat kohderyhmät kohtaavat toisensa.

Te, jotka päätätte yritysten markkinoinnista, niin miettikää, että haluatteko kohdentaa markkinoinnin vain ylipäätään jonnekin, vai kannattaisiko miettiä, että sen kohdentaisi oikeaan ryhmään sopiville ihmisille? Kohdentakaa siis markkinointinne sinne minne se kuuluu, eikä johonkin sinne päin.

Tällaisin ajatuksin tänään.

Maiju

18 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Toivotaan, että oikein suunnattu markkinointi joskus kohtaa oikeat kohteet.

      Poista
  2. Hyvä kirjoitus ja niin toivon, että viesti menee isoille hepuille. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivossa on hyvä elää. Toivotaan, että silmät aukeavat.

      Poista
  3. Juurikin muodissa ja kosmetiikassa tätä väärää markkinoinnin kohdentamista huomaa ehkä eniten. Itse koin "hyvän" hetken kun minua ja lastani pyydettiin testaamaan erästä opetusta tukevaa puuhakirjaa. Ilmoitin heti, että lapseni on teini ja jos heistä tuntuu, että puuhakirjassa on jotain, mistä teini voisi innostua, niin fine, me testataan. Hetken päästä tuli viesti, että totta, puuhakirja taitaa kyllä olla pienempien juttu ja hyvä, että toit tämän asian julki, heidän pitääkin tutkia kohderyhmiä paremmin. Minusta tämä viestittely oli herättävää yrityksellekin!
    Mukavaa viikonloppua Maiju <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todellakin. Varmasti juuri näissä vanhemmille tarkoitetuissa tuotteissa. Kannattaisi todellakin ehkä vähän tutustua aihepiireihin. Itsekin sain juuri tarjouksen miesten tuotteita myyvästä nettikaupasta. Sanoin, että en tee kaupallistakaan yhteistyötä tuotteista, joista itselläni ei ole kosketuspintaa. Pitää olla kokemus, jotta voi kirjoittaa, mainostamaan en ala - edes rahasta.

      Poista
  4. Minä katson mainoskuvista, että kas, vaate näyttää tuolta tuon nuoren mallin päällä, ei jakoon. Jos nuoremman ja hoikemman ihmisen yllä ei näytä hyvältä, niin mites sitten minun.

    Erityisesti ärsyttää kosmetiikkamainokset, joissa arviolta kolmekymppiset esittelevät miten ihosta on saatu rypytön... Onneksi on vanhempiakin leidejä, kuten Helen Mirren mainostamassa.

    Meillä mainosten kohdentaminen onnistuu kyllä aika nappiin, sillä kaupat voivat kerätä rekisterejä ja tarjota juuri sitä mitä yleensä ostaa. Tosin joku aika sitten kauppa lähetti vauvanvaippa ja muita vauvatuote kuponkeja. Olin ostanut pari viikkoa aikaisemmin koirallemme vauvan kosteuspyyhkeitä. Meni kohdentaminen vähän pieleen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kunpa mainostajat ymmärtäisivät, että se kenelle tuote on tarkoitettu saattaa ärsyyntyä, jos sitä markkinoidaan väärissä kanavissa.

      Poista
  5. Loistavia ajatuksia Maiju! Tämä on niin totta ja puhuttanut paljon. Se olisi kaikille hyödyllisempää kohdentaa markkinointi oikein. Voin sanoa, että ei ole kaikista uskottavinta tosiaankaan nähdä kaksikymppinen neito mainostamassa anti-aging tuotetta, jää nimittäin hankkimatta.
    Vastaavasti sama asia monen muun tuotteen kohdalla, kuten mainitsemasi gluteeniton tuote.

    Mutta olen iloinen siitä, että nyt on muutamilla merkeillä näkynyt aidosti aikuinen yli keski-ikäinen malli mainoskasvoina. Se on ollut hieno asia ja toivottavasti näitä näkisimme myös jatkossa hieman enemmän.
    Ihanaa viikonloppua Maiju <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivotaan, että kun puhutaan aiheesta, niin se kajahtaa oikeaan osoitteeseen.

      Poista
  6. Vastaukset
    1. Tottahan tämä. Sitä ei liene kiistäminen. Itse mietin jokaisen ehdotetun yhteistyön tarkkaan, sopiiko se mulle? Onko oikein kohdennettu?

      Poista
  7. Joskus on vaan tärkeintä saada se iso stara jonkun tuotteen keulakuvaksi, viis kohdennuksesta. Todellista ostopäätöstä ei välttämättä synny, koska kohdennus on niin tärkeää. Mutta sanonpa, ettei ole helppoa hommaa tehdä markkinointia. Onneksi todella moni on tehnyt uskonloikan meidänkin ikäisiin, hatunnosto heille rohkeudesta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olemme varmasti osaltamme hyvä esimerkki siitä, että jotkut uskovat myös meihin vanhempiin. Ollaan usein tästä aiheesta puhuttu. Liikaa vielä kuitenkin tätä tapahtuu. Kun markkinointi kohdennetaan, vaikka johonkin pienempään, mutta oikeaan blogiin, voi markkinointi osua paremmin oikeaan kohderyhmään.

      Poista
  8. Olen tästä sun kanssa niin samaa mieltä. Itse ainakin uskon ja on helpompi samaistua, jos oman ikäiseni jotain tuotetta vaikkapa markkinoi. Lisäksi toki myös luen itse suhteessa 2/3 vanhempien ihmisten blogeja, vaikka seassa on itseäni paljon nuorempiakin, mutta noin pääpiirteittäin, jo se kertoo, että silloin mainostus menee lukijakunnallekin oikeaan osoitteeseen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä ohjaa paljon minun ikäisiäni sinun blogiisi. Sinulta saa hyviä suosituksia ja meillä on yhteisiä mielenkiinnon kohteita tuotteissa <3

      Poista
  9. Amen! Jos sen ryppyrasvapurkin mainoskasvona on nuori ja rypytön, tietää, että ei tarvitse siihen purkkiin tarttua. Minä koen, että niin tuotteen valmistaja, brändi ja markkinointiväki suoraan väheksyvät minua ostajana ja asiakkaana, jos eivät sen verran viitsi vaivautua, että kohdentaisivat sen mainoksensa oikeaan osoitteeseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin. Itsekin jätän sen purkin hyllylle, koska koen, että se ei mun ikäisille silloin tarkoitettu :)

      Poista

Kiitos kommentistasi. Tervetuloa uudestaan.