maanantai 5. kesäkuuta 2017

Minilomalla Tampereella - miten meni hotellissa gluteenittomasti?

Minulle yksiä rakkaimpia kirjoittamisen aiheita on hotellit ja niiden tarjoamat gluteenittomat aamupalat. Haluan yleensä maksaa itse hotellini, koska haluan kertoa kokemukset hotelleista ja niiden tarjoamista aamupaloista rehellisesti.

Olen aiemminkin kertonut, että valitsen hotellit ja muut matkailuun liittyvät majoitukset aina sen mukaan, että mitä on tullut suosituksia aamupaloista. Tein viime syksynä Tampereen hotellien gluteenittomasta tarjonnasta Gluteniton elämä messujen alla. Silloinen blogipostaukseni löytyy täältä. Keräsin silloin materiaalia muiltakin gluteenittomilta kanssasisarilta, kun majoituimme eri hotelleissa messujen aikana. Sen pohjalta valitsin meidän minilomalle hotelliksi Sokoshotelli Torni Tampereella. Silloin hotellin aamupalaa hehkutettiin kovasti, tosin muutamia hajaääniäkin hotelli sai epäonnistumisista.

Halusin lähteä katsastmaan, että onko todella niin, että hotellin aamupala on normaaleissakin olosuhteissa sellainen, miten sitä hehkutettiin.

Varauksen yhteydessä ilmoitin, että olen gluteeniton, teen niin aina. Vaikka tiedän, että hotelleissa on gluteenitonta tarjontaa yleensä muutenkin, mutta haluan varmistaa, että hotellissa tiedetään, että gluteenittomia aamiaisvieraita on tulossa.




Hieman aina jännittää, että millainen on aamiaistarjonta gluteenittomille. Usein sitä katselee hieman kahdehtien niitä ihania tuoreita leipiä ja muuta tarjontaa, mitä normaaliruokavalioisille tarjotaan. Vaikka tiedän, että tarjonta ei gluteenittomille ole ikinä lähellekään se, haluan, että se mitä meille tarjotaan on hyvää.

Tarjolla oli kahta eri leipää. Näitä leipiä olen syönyt niin moneen kertaan, että ehkä itse hakisin palveluntarjoajana jotain muita vaihtoehtoja tarjolle. Meinasin jättää ottamatta. Päädyin sitten tuohon "paahtoleipään", vain siitä syystä, että paikan päällä oli leivänpaahdin gluteenittomalle leivälle. Paahtaminen hieman parantaa leivän laatua. Nyt osa leivistä oli hajoamispisteessä.





Tästä pisteet, koska tämän avulla sai sen leivänkin maistumaan joltain.



Makeana oli tarjolla näitä minimuffinsseja sekä gluteenitonta mysliä oli myös. Aiemmassa Tampereen hotellitarjonnassa oli gluteenitonta makeaa tarjolla.



Tässä aamupalani ja odellakin tuo paahtaminen oli se leipien pelastaja. Minun aamupalalla pitää olla leipää ja toivon sen olevan aina maistuvaa. Olen syönyt sellaisia gluteenittomia aamupalaleipiä matkoilla, että on meinannut joskus itku tulla. Pisteitä annan värikkäistä hedelmistä ja hyvälaatuisista vihanneksista.





Minä olen aktiivinen "kyselijä". Huutelin kokille avoimesta "seinästä", että ei sulla olisi valmistaa mulle gluteenitonta puuroa ja hän valmisti. Sain puuroni vielä kauniin kukan kera.



Hieman keskustelua aiheutti tarjoilija kanssa gluteenittoman kaurapuuron ja normaaliruokavalioisen kaurapuuron eron. Siinä oli vähän ongelmaa oppia ymmärtämään näiden ero. Toivotaan, että oppini meni perille.

Tiedän, että tämä kaura-asia on vaikea monille ihmisille. Jos näistä ei ole tietoa, niin helpoisten erottaa kaupassa kaurahiutaleen, joka on gluteeniton sillä, että valitsee kaurahiutalepaketin, jossa lukee se gluteeniton. Silloin ei aihetta pidä sen enempää miettiä.



Lopuksi kahvin kanssa tämä muffinssi.



Jos sitten summaan sen, että mistä pidin:

  • värikkäät hedelmät
  • tuoreet kasvikset
  • leivänpaahdin gluteenittomille
  • gluteeniton mysli


Jotain missä olisi toivomisen varaa

  • gluteenittoman palvelun tasalaatuisuus (eri ajankohtina)
  • leipävaihtoehtoihin kiinnittäisin huomiota
  • tieto siitä, että keittöstä voisi saada gluteenitonta puuroa
  • makeaan vaihtoehtoon kiinnittäisin myös huomiota
  • olisiko mahdollista gluteeniton karjalanpiirakka?
Pääsääntöisesti olin ihan tyytyväinen, mutta pieniä viilauksia tekisin ihan ehdottomasti tarjontaan. Sanon aina, että haluan syödä hyvää ruokaa edelleenkin, keliakiastani huolimatta. 

Joskus mietin, että kannattaisiko koota alan ihmisistä raati, joka valitsee ne parhaimmat tuotteet. Kun me syömme sen hotelliaamiaisen, niin varmasti parasta olisi testata valitut tuotteet juuri tällä ryhmällä. Itselläni olisi monta huipputuotetta, minkä voisin heti vinkata hotelleille ja muille palveluntarjoajille. Uskon, että meitä kuuntelemalla jättäisitte peräänne monta asiakasta, jotka poistuisivat hymy huulilla hotellista. 

Tehdään yhdessä tästä Suomesta parempi myös meille gluteenittomille. 

'Maiju

8 kommenttia:

  1. Osuit Maiju naulankantaan viimeisissä kommenteissasi. Sinulla on oikeus syödä hyvää ruokaa keliakiasta huolimatta. Monessa paikassa olisivat vielä paremmat, jos hotellit ja muutkin tahot kuuntelisivat ruokalistoja kootessaan niitä ihmisiä, joilla keliakia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin. Haluan herättää keskustelua. Uskon, että tämä on tärkeä aihe. Painotan aina sitä, että me gluteenittomat valitaan hotellit ja majoituskohteet. Siksi meitä kannattaa kuunnella. <3 Me tiedämme mitä haluamme syödä. Meille ei enää riitä kohtuullinen, vaan haluamme hyvää.
      Onneksi esim. VikingLine lähti kuuntelemaan ja heille on tulossa keskusteluumme liittyviä uudistuksia. Nostan heille hattua. He tietävät, että mitä on kun haluaa palvella kaikkai asiakkaita <3

      Poista
  2. No olihan tuo vähän tylsän näköinen aamupala. Kyllä olet niin monipuolisia aamupaloja välillä saanut, että omaan silmään muut kuin hedelmät, näyttävät kovin tylsiltä.
    Kivaa viikkoa sinulle Maiju ❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä oli sellaista keskivertoa, olen ollut aamupaloilla, joista otetaan pois vielä tämä mysli ja puuro ja hedelmänä vesimeloni.

      Poista
  3. Leivät on kyllä monessa paikassa se akilleen kantapää. Tekis usein mieli viedä henkilökunnalle että maistappa söisitkö itse... Kuitenkin hyviäkin vaihtoehtoja on olemassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Uskotaan, että kun aiheesta puhutaan, niin jossain vaiheessa nämä paikat kiinnittävät huomiota myös laatuun.

      Poista
  4. Ihan oikein että te joilla on keliakia vaaditte samanveroisia aamupaloja ja muitakin ruokia kuin me jotka voimme syödä kaikkea. Eihän asiassa edistytä jos ei siitä "pidetä meteliä".
    Vähän samanlainen asia kuin tuo hotellin itse maksaminen ja postauksena arvostelu hotellista olisi ehkä se, kun vuokrasimme viikko sitten auton muutamaksi päiväksi. Saimme tylyn vastaanoton heti alkuun. Tulimme sovittuun aikaan lentokentälle autoa hakemaan, mutta vuokrafirman edustajan jouduimme soittamaan paikalle. No en nyt ala selittämään tässä sen enempää, mutta tuli vasta nyt mieleen että olisiko tuosta kannattanut tehdä postaus tai ainakin valitus. Itsehän auton kalliisti maksoimme, joten odotimme myös fiksua käytöstä vastapuolelta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan ehdottomasti kannattaa antaa palautetta. Tietyistä jutuista suosittelen aina suoraa palautetta yritykseen. Joskus sitten voi käydä yleisellä tasolla rakentavaa keskustelua myös SOME:n kautta. Itse yritän somen kautta antaa rakentavaa ja ystävällistä palautetta. Sanoin juuri miehelleni, että muistaako hän viisi vuotta sitten kun kahvilasta ei saanut juhlahetkiin kuin jotain tosi tylsiä juttuja. Tänä päivänä voi saada jo kakkuakin :)

      Poista

Kiitos kommentistasi. Tervetuloa uudestaan.