tiistai 19. joulukuuta 2017

Maailma ei muutu, jos pysymme hiljaa

Minulle on annettu ääni ja käytän sitä hyvin paljon silloin, kun haluan saada tietyt asiat läpi. Varmasti lukijani tietää, että minulla on keliakia ja käytän ääntäni hyvin paljon siihen, että saisimme kohtuullisen palvelun sijasta hyvää palvelua. Sanon aina, että emme vaadi paljoa, mutta vaadimme sitä, että se ruoka ja palvelu, mitä meille tarjotaan olisi hyvää.

Tänä päivän emme siis tyydy enää siihen, että kaikki gluteenia sisältävät tarjottavat vain jätetään pois ja joutuisimme valitsemaan tuotteet sitten siitä mitä jää jäljelle. Haluamme tietenkin, että meille valitaan jotain tilalle, jotain mikä maistuu edes kohtuullisen hyvälle.



Tästä syystä nostan sosiaalisen median eri kanavissa paljon hyviä tuotteita esiin. Nostan niitä, jotta kauppiaat löytäisivät meille vinkeistä ne hyvät tuotteet. Usein vieläkin mennään sieltä missä aita on matalin. Jotkut kaupat tilaa aina sitä samaa mitä ollaan tilattu jo viimeiset viisi vuotta. Näin monet hyvät uutuustuotteet jäävät ikävä kyllä saapumatta koskaan hyllyyn. Tämä ei ole välttämättä se paras tapa. Tällä tavalla toimimalla gluteenittomat asiakkaat voivat valita kilpailijan, joka pysyy ajan hermolla ja kokeilee myös uusia tuotteita. Älkää siis junnatko paikoillanne.

Kirjoitin juuri Twitteriin, että tunnen joskus olevani gluteenittomien ihmisten Hannu Karpo, koska minuun otetaan usein yhteyttä, jos joku homma ei pelitä tai gluteenittomia ihmisiä ei kuunnella. Some-tuttuni Karri heitti kivasti, että "vai peräti gluteenittomien wonder woman". Nauratti, kun se ei ollut tullut mieleeni. Olin vaan ajatellut, että puutun epäkohtiin ja usein saan asiat toimimaan halutulla tavalla.




Viimeiset viikot ovat osoittaneet, että monta asiaa olisi aiheuttanut kitkaa yritysten ja asiakkaan välille, jos ei niitä olisi soviteltu. Silloin olisi voinut käydä niin, että yritys olisi menettänyt suuren määrän asiakkaita, jos asioihin ei olisi puututtu. On siis parempi puuttua asioihin. Se on parempi sekä yrittäjälle sekä myös asiakkaille. Olemme isona ryhmänä kovia äänestämään jaloillamme sekä pidämme  kovaa ääntä siitä mitä tahdomme. Meidän gluteeniton yli 8.000 hengen ryhmä keskustelee hyvin paljon palvelusta ja tuotteista. Olemme hyvin tietoisia siitä, että mitä, missä ja milloin on mitäkin.

Viimeisten vuosien aikana olen onneksi huomannut, että jotkut yritykset haluavatkin kuunnella meitä. Minua lähestytään usein tuotevinkkikyselyjen muodossa ja kerron mielelläni, jos joku apua tarvitsee.

Aiheesta välillä puhutaan myös gluteenittomien piirissä, että olemme viimeisten vuosikymmenien aikana menneet tässäkin asiassa paljon eteenpäin. Joillekin riittää se tilanne mikä on nyt, mutta osa haluaa mennä koko ajan eteenpäin ja vaatii myös yrityksiltä eteenpäin menemistä.















Haluan todeta, että maailma ei muutu, jos pysymme hiljaa. Jatkan siis edelleenkin äänitorvena olemista. Onneksi meitä tänä päivänä jo kuunnellaan.

Siis ihan sama oli se sitten "gluteenittomien Hannu Karpo" tai "gluteenittomien wonder woman", niin pääasia, että hommat hoituvat tavalla tai toisella jatkossakin.

Toivotaan siis edelleenkin parempaa ja kehittyneempää gluteenitonta ensi vuotta. Tehkäämme yhdessä ensi vuodesta vieläkin parempi kuin tämä vuosi. Aina on varaa hieman petrata. Koitetaan tehdä tämä yhdessä ja toisiamme kuunnellen.

Maiju

10 kommenttia:

  1. Hyvä Maiju, juuri noin! Sinunlaisia äänitorvia tarvitaan,kun kaikki eivät ole yhtä rohkeita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitää käytää ääntä, jos sellainen on suotu ja löydetty kanavat, joissa sitä käyttää <3

      Poista
  2. Minusta on hienoa, että näet näiden asioiden tärkeyden ja toimit äänenä niin monelle. Hyvä Maiju <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jonkun on pakko olla se äänitorvi, joka vie ääntä sinne minne sitä kuuluu viedä :)

      Poista
  3. Hyvä, hyvä! Asiat ei muutu jossei niitä tuoda esille. Äidilläni on keliakia joten läheltä seuranneena tiedän miten haastavaa on ollut löytää sopivia tuotteita kaupasta tai muualta. Äiti on kyllä aina antanut hyvää palautetta sellaisiin paikkoihin joista on saanut mitä on ollut tarvis.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tärkeää on jakaa hyvää tuotetietoutta eteenpäin. Näin löytyy parhaat tuotteet. Minäkin käyn aina kertomassa, kun on onnistuttu erityisen hyvin.

      Poista
  4. Tämä asia pätee yhtälailla niin moneen muuhunkin asiaan :)

    VastaaPoista
  5. Hei wonder woman, ootko käyny Torni hotellissa Tampereella? Jonkun olis aika kutsua sut sinne. Tai oikeestaan vielä parempi jos poikkeat ilman ennakkovaroitusta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse asiassa olen käynyt. Olen kirjoittanutkin hotellin gluteenittomista. Annoin sekä ruusuja että vähän risuja. Löytyy varmasti googlettamalla tuo mun postaus kun hakee hotellin nimellä ja mun blogin nimellä. Tiedän, että sielläkään ei ole aina tasalaatuista palvelua. Toivotaan, että saadaan parannusta tuohon tasalaatuisuuteen. Se on tärkeä asia.

      Poista

Kiitos kommentistasi. Tervetuloa uudestaan.