perjantai 5. tammikuuta 2018

Pikapaketti lopetti olemasta pikapaketti

Tiedättekö sen tunteen, että kun ei saisi provosoitua ja sitten vaan tulee tunne, että sitä vaan provosoituu. Siinä ei aina riitä se kymmeneen laskeminen, vaikka sitä yritän harrastaan aina ikävissä tilanteissa. Olen viettänyt tänään puhelimessa ja Postin chatissa aikaa erään paketin kohtaloa selvittäessäni. Paketin, joka piti tulla minulle pikatoimituksena eilen, mutta en ole sitä vielä nähnyt.

Tilasin viime viikolla Applen verkkokaupasta uuden kännykän. Kaikkihan me tiedämme, että hintaakin noilla puhelimilla on ihan tarpeeksi, joten siitäkin syystä vähän huolestutti tämä asia, kun toimitus alkoi menemään pieleen. Toinen mikä huoletti oli se, että olen lomalla ja se asettaa haasteita tämän paketin saamisen suhteen.

Apple ilmoitti minulle toimitusajaksi torstai 4.1. ja johon sitten varauduin. Tiesin, että tuona päivänä olen vastaanottamassa pakettia.



Keskiviikko 3.1.

Keskiviikkona 3.1. kello 16.23 sain tekstiviestin kännykkääni, että tuote toimitetaan minulla tämän päivän loppuun mennessä (olin silloin Tampereella). Hetkinen ihan väärä päivä siis. Olin varautunut vastaanottamaan tuotteen seuraavana päivänä, kuten oli sovittu. Nyt olin 200 kilometrin päässä kotoa. Viimeksi kävin muuten ihan sama juttu DHL:n toimituksen kanssa. Silloin myös toimitus oli päivää aikaisemmin ja silloin tuli ihan samanlainen säätö kuin nyt. Kauheassa kiireessä kännykällä sitten ottamaan saamani linkin kautta yhteyttä ja muuttamaan toimitustapaa. En mitenkään olisi siirtymään kotiin tuolla aikataululla odottamaan paketin saapumista.



Toimitustavaksi hätäpäissäni otin ensimmäisen sen minkä ajattelin olevan itselleni nopein eli toimitus lähimpään kaupan pakettiautomaattiin. Odottelin torstaina pakettitietojen saapumista. Niitä ei kuulunut. Tänään 5.1. sitten päätin soittaa DHL:lle, että mihin pakettini on "hukkunut", että ei ole näkynyt koodeja, eikä mitään tietoa sen jälkeen kun keskiviikkona ottivat yhteyttä. Kyseessä oli kuitenkin pikapaketti.

DHL:llä ihmeteltiin sitä, että mun pakettini kohdalla ei ollut mitään koodia, vaikka normaalisti paketeille siirtämisen jälkeen tulee koodi. He lupasivat selvittää ja sainkin puhelinsoiton noin tunnin päästä soitosta eli kello 10.30 aikaan, että Postilla oli ollut jotain säätöä, eivätkä olleet saaneet kirjattua pakettiin seurantatietoja.

DHL selvitteli mulle sitten seurantakoodit. Tämän avulla pääsin katsomaan, että mitä paketille kuuluu ja joko voin sen jostain noutaa. Arvioitu saapumisaika paketille oli seurantatietojen mukaan 8.1. eli pikapaketti ei sitten enää ollutkaan pikapaketti. Toimitus oli siirtynyt torstaista jo seuraavan viikon maanantaille.

Mietin, että missä vaiheessa paketti siis lakkasi olemasta pikapaketti? Siinä vaiheessako kun DHL luovutti sen Postille kuljetettavaksi?



Seuraavaksi sitten naputtelin Postin Chat-palvelun kautta viestiä Postille, että missä pikapaketti on, kun ei näy olevan vieläkään noudettavissa.



Chat-virkailija siihen sitten vastaamaan, että paketti toimitetaan 1-3 arkipäivässä. Kuulemma paketti oli heillä ollut vasta tänään. Seurantatiedon mukaan olisi kyllä ollut jo eilen kello 11:50 lajittelussa.







Nyt jään sitten jännityksellä katsomaan, että millainen on lopullinen pikatoimitus tälle paketille. Jos jotain tästä opin niin sen, että kolmatta kertaa en enää siirtele pikapakettien toimitusta edes paniikissa toiselle osapuolelle.

Applekin kyseli mielipidettä toimituksesta, en onneksi vielä ole siihen vastannut. Vastaan vasta, kun näen pakettini kenties vielä saapuvan. Pikana tai ei.

Yhdestä asiasta olen kuitenkin ylpeä. Käyttäydyin todella asiallisesti asiakaspalvelutilanteissa. Jos olen jotain oppinut vuosien myötä, niin sen, että "älä huuda puhelimeen vastanneelle henkilölle, hän harvoin on syyllinen näihin säätöihin".

Tuntemattomat ovat siis näiden pakettien tiet.

Maiju

12 kommenttia:

  1. Tuntemattomat ovat varsinkin postin tiet....mies tilasi työkaluja merrn takaa ja ne tuli tulliin kahdessa päivässä. Hän maksoi tullin ja sitten paketti siirtyi postin kuljetettavaksi...loppu onkin sitten mysteeriä.... odotusta, puheluita, chatteja...kustilla kesti kolme kuukautta tuoda paketti Vantaalta Lahteen. Kyseessä oli kesä, joten kävellenkin olisi nopeammin tuon matkan taittanut....Tosin kävi jo mielessä että työkalut olivat löytäneet uuden kodin jonkun postipaten kotoa 😉
    Nykyään käytetään 'kuriireja' ja ainakin toistaiseksi toiminut...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hui, siinä on ollut hieman pitkä toimitusaika :) Harmittaaahan se usein oman ajan käyttäminen.

      Poista
  2. Jeps siinä vaiheessa kun DHL siirsi paketin postille muuttui etanahommaksi. Mutta miten toi DHL meinaa tuoda pakettia liian aikaisin, jos on sovittuna joku päivä, kun ihmisethäthän on päivät töissä, ei ne ole kotona. Mulle kävi niin joulua ennen, että sain pakettilapun ja menin seuraavana päivänä noutamaan pakettia, niin posti oli sen palauttanut, kun oli jo viikon ollut kuulemma postissa ja siihen viikkoon kuului itsenäisyyspäivä, mutta sekin laskettiin siihen 7vrk vaikka postista pakua ei olisikaan voinut hakea. Mitenhän kaikki,jotka lähtee viikon reissulle, paketit sen kun palautuu, eikö tästä tule postille lisää töitä?

    Peukut pystyyn, että saat pakettisi pian <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä, että miksi heillä on liian nopea palvelu. Kaksi kertaa on DHL ollut kuriirina viimeisimmissä paketeissa ja molemmilla kerroilla on ollut sama juttu. Edellisellä kerralla tuli viestejä, että toimitus huomenna,kunnes se sitten muuttuikin yhtäkkiä tänään toiminnoksi :) Ei sitä edes tämä nopeatempoinen nainen pysy mukana :)

      Poista
  3. Pakettien saaminen perille menee monesti Murphyn lain mukaisesti; jos vaan joku voi mennä pieleen, se ihan varmasti menee;) Jos tulee pienikin muutos normirutiiniin - niin kuin sun tapauksessa - homma menee taatusti pitkän kaavan mukaan ja vaikeimman kautta. Pikapaketit muuttuu siinä vaiheessa etanapostiksi. En ole ainakaan itse koskaan onnistunut saamaan pakettia perille luvatun mukaisesti vastaavassa tilanteessa kuin sinä. Harmittaa niin sun puolesta:(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinhän se on, ensi kerralla olen todella varovainen ja koitan ennakoida tilanteen. Toivotaan, että kaikki vielä kääntyy hyväksi. Hieman kauhistuttaa tuon paketin arvon takia :)

      Poista
  4. Mies tilasi myös viime viikolla kännykän yhdestä nettikaupasta. Toimitusvaihtoehtoa valitessa sivuilla luki, että ovat siirtyneet käyttämään matkahuollon palveluita postin sijaan. Tainnut tulla liikaa valituksia :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti näissä toimituksissa on hyviä ja sitten vähemmän hyviä vaihtoehtoja. Käytännössä olen huomannut, että monet postin toimitukset ovat jopa yllättäneet mut positiivisesti viimeisen vuoden aikana. Parasta olisi se ennakkosoitto. Itse olen saanut nykyään jostain jopa tekstareita, joissa on sovittu etukäteen, että mikä on paras toimitusaika. Se on ollut todella kätevää.

      Poista
  5. Postin touhu on lähiaikoina ollut naurettavaa. Olen pari kertaa saanut viestiä paketin lähettäjältä, että pakettisi palautui minulle, koska et hakenut pakettia. Vaikea hakea, kun en mitään kautta saanut tietoa, että paketti olisi lähipostissa. Toivottavasti saat pakettisi viimeistään maanantaina!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä sain pakettikortin viime viikolla postilaatikkoon ja lähdin hakemaan sitä illalla töiden jälkeen. Kunnes kioskilla sanottiin, että se voidaan noutaa vasta huomenna... Ups... mietin, että miten se saapumisilmoitus on voitu laittaa ikään kuin etukäteen :)

      Poista
  6. Olen useimmiten siirtänyt DHL:n paketit lähimmän kaupan noutopisteeseen, sillä se kotona oleminen on välillä hankalaa. Ovat menneet ajallaan noihin DHL:n laatikoihin kaupassa. Ja sieltä saa hakea, kun itselle sopii. Joulun alla minulle tuli yksi paketti kotiin DHL:n tuomana ja se tuli vasta myöhään illalla. Ajattelin silloin, että olisi ollut ihan järkevää siirtää tämäkin paketti DHL:n laatikoihin.
    Harmillista tuo viipyminen, silloin kun kovasti odottaa pakettia saapuvaksi ja päivämääräkin on sovittu. Mutta DHL:n palveluun olen todella tyytyväinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä oli itselleni onneksi hyvin opettavainen case. Tiedän jatkossa, että miten kannattaa toimia ja miten ei kannata toimia :) Paketti löysi eilen perille.

      Poista

Kiitos kommentistasi. Tervetuloa uudestaan.