perjantai 16. maaliskuuta 2018

Hyvät yöunet on tärkeintä elämässäni

Elämäni aikana on asioiden tärkeysjärjestys muuttunut. Mitä enemmän tulee ikää, sitä enemmän alkaa arvostamaan asioita, jotka ovat nuorempana olleet vähempiarvoisia. Yksi tärkeimpiä asioita itselleni on nykyään hyvät yöunet. Tiedän, että jos yöunissa on häiriöitä, niin se vaikuttaa koko elämään ja hyvinvointiin itseään hajoittavasti.

Minulla oli noin viisi vuotta sitten pitkä ajanjakso, jolloin nukuin todella huonosti. Kärsin silloin kovista olkapääsäryistä (minulla on nivelrikko olkapäässä) ja siitä johtuen nukuin vain muutaman tunnin pätkissä. Muistan, että kuinka useamman kuukauden jälkeen olin hulluuden partaalla ja valmis melkein hyppäämään ikkunasta ulos. Niin väsynyt ja itkuinen olin vähillä yöunillani. Voin kertoa, että kun nukkuu puoli vuotta huonosti joka yö, ei enää voi millään saralla hyvin.



Kun ongelmani saatiin sitten puolen vuoden ajanjakson jälkeen sellaiseksi, että sain takaisin paremmat unenlahjat, aloin arvostamaan nukkumista ihan toisella tavalla. Nukkumisesta on tullut tämän jälkeen yksi elämäni tärkeimpiä asioita. Pyrin nukkumaan arkisin vähintään 7 tunnin yöunet ja viikonloppuisin vielä pidemmät. Ilman näitä yöunia en jaksaisi.

Familonin ja Orginal Sokos Hotel Presidentin uniaamussa


Sain kutsun uniaamuun ja otin sen ilolla vastaan, koska aihe oli niin tärkeä. Unesta ja sen laadun parantamisesta haluan kuulla kaiken. Ajattelin, että onko jotain, mitä en ole vielä osannut ottaa huomioon. Tajusin tilaisuudessa, että olihan niitä asioita. Tyynyt.

Aamu aloitettiin virkistävällä vihersmoothiella.



Tilaisuudessa oli myös ihanan energinen ja positiivinen joogaopettaja ja fysioterapeutti Kylli Kukk. Kylli tuo kohdatessaan mukanaan auringon. Hänellä on positiivinen aura ympärillään ja hän huokuu ympärilleen sellaista energiaa, joka vaan tarttuu jokaiseen huoneessa olijaan. Kylli veti meille joogahetken ja saimme rentoutettua itsemme hyvään päivään.  Paras tapa aloittaa aamu.



Joogan jälkeen nautimme aamupalaa ja puhuimme samalla nukkumisesta, hyvistä nukkumisasennoista sekä tyynyistä.



Aamupalan jälkeen pääsimme itse asiaan eli tyynyjen valintaan. Nukkumisasennolla ja oikealla tyynyvalinnalla on suuri merkitys. Aiemmin ollaan varmasti ajateltu, että tyynyä tarvitaan vain pään alle, mutta nykyään kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, että lisätyynyillä tuetaan vartalo rentouttavaan uniasentoon.

Ensiksi valittiin itselleen sopivan korkuinen tyyny ja sen jälkeen keskusteltiin vielä siitä, että tarvitaanko lisätyynyjä tukemaan vartalon muita osia. Olen itse viimeisen puolen vuoden aikana alkanut käyttämään myös lisätyynyä, jolla tuen toista kättä nukkuessani. Käsiongelmaisena olen oppinut kuuntelemaan kehoani ja sen tarpeita.



Tämän jälkeen kävimme vielä tekemässä hotellin puolella kierroksen, jossa pääsimme tutustumaan Paola Suhosen suunnittelemiin hotellihuoneisiin, joissa on viisi erilaista teemaa. Huoneiden teemana on hiljaisuus, sisu, satumetsä, juhannus ja talvimyrsky. Omaksi suosikikseni nousi ihan ehdottomasti juhannus.


Hiljaisuus


Sisu


Satumetsä


Juhannus


Talvimyrsky

Lopulta pääsimme vielä tutustumaan hotellin uima-allasosastoon.



Tilaisuus oli ihana. Oli myös hienoa nähdä Familonin tyynyjen kirjo. En ole koskaan edes tajunnut sitä, että kuinka paljon erilaisia tyynyjä onkaan olemassa. Kävin vielä Familonin sivuilta heidän tyynymallit ja minusta alkoi tuntumaan, että tarvitsen vielä ihan ehdottomasti itselleni 150 cm pitkän Familon Ergo Selkä -vartalotyynyn.

Onko sinulla uniasiat kunnossa? Jos ei niin pitäisköhän harkita niiden laittaminen kuntoon? Itse taas ihan innostuin aiheesta. Nukkumista ei koskaan voi arvostaa liikaa.

Maiju

6 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus Maiju:) Olen ihan samaa mieltä, että ikääntyessä unen merkitys korostuu ihan toisella tavalla kuin nuorempana, vaikka silloinkin kärsin ajoittain unettomuudesta. Kuitenkin mitä vanhemmaksi tulen, sitä selkeämmin huomaan, miten kuukaudenkin huonompi nukkumisjakso vaikuttaa koko elämään aika mullistavasti. Minullakin oli alkuvuodesta erään fyysisen sairauden takia yöaikaa ihan hirveitä särkyjä, joiden takia nukuin suunnilleen 2-3 tuntia yössä, mikä on jo katastrofaalisen vähän. Onneksi sain kunnon kipulääkkeet ja nukkuminen on paljon parempaa, mikä heijastuu erityisesti mielialaan ja vireyteen. Eikä enää itketä niin paljon;)
    Hyvää viikonloppua:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun tällaisia asioita on kokenut, osaa arvostaa jokaista yötä, jonka on nukkunut hyvin. Hyvä yöuni ei ole itsestäänselvyys. ❤️

      Poista
  2. Tuon on täytynyt olla ihana aamu ♥ Kylli on minunkin favourite, valoisa persoona kertakaikkiaan kuten sinäkin! Uni on tosi tärkeää ja niemenomaan hyvä uni. Mä pidän unesta kiinni tosi tarkkaan, nukun vähintään 7-8h yössä ja viikonloppuisin niin pitkään kun unta riittää. Väsyneenä olen ihan zombie. Kauniita unia ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Maiccu. Sinäkin olet yksi mun lemppareitani. Kyllä me tässä iässä jo tiedetään, että mikä auttaa pysymään pirtsakkana <3

      Poista
  3. Elämääni on aina kuulunut kausia, jolloin syystä tai toisesta nukun vähän, vain 4-5 tuntia yössä ja kuuluu jaksoja jolloin nukun 7-9 tuntia yössä. On todella harvinaista, että olen väsynyt aamulla herätessäni noiden lyhyidenkin unien jälkeen. Ei se määrä vaan se laatu. Nukun todella sikeästi sen kun nukun ja aamulla unet karisevat viimeistään siinä kohtaa kun vessan peilille sanon: Huomenta prinsessa, päivästäsi tulee hyvä ja ainutlaatuinen". Aamuvenyttely, iso smoothie bowl ja tää mummu on valmiina uusiin seikkailuihin. Välillä jonnekin reissuun lähtiessä pitää nousta jo kolmenkin aikoihin yöllä ja silloin en nuku ollenkaan, seuraavana yönä sitten. Olen ilmeisesti saanut sellaiset geenit, ettei ole niin väliä minkä verran milloinkin nukkuu, duracellit pysyvät ladingissa pitkään :D Monet kerrat olen ollut ärsyyntymisen partaalla kun erilaisilla luennoilla jankutetaan sitä, että pitää nukkua vähintään 8 tuntia/yö. Miten niin pitää? Minulle ainakin tulee valtava stressi jos sellaista mietin, että mun täytyy nukkua joku määrätty aika. Ei mun aivoihin mene käsky, että nyt sitten nukut sen kuin ohjeissa sanotaan.Itselleni riittävän unen mitta on se, etten ole aamulla enkä päivän mittaan väsynyt.Päikkäreitä en ole koskaan harrastanut.
    Toiset tarvitsevat enemmän unta kuin toiset, mutta tässäkin niinkuin monissa muissakin asioissa oma kroppa ja mieli kyllä kertovat mikä on hyvä.Pitää kuunnella sitä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todellakin Arja, tuo peilille toistettu mantra auttaa varmasti :) Varmasti laadulla on todella suuri merkitys. Joskus on ollut hetkiä, että öisin huonosti nukuttuina öinä stressaa sitä, että "kello soi jo kahden tunnin päästä, kello soi jo tunnin päästä, kello soi jo puolen tunnin" päästä. Nämä työläisten yöt on vähän sellaisia, että se laatu pitäisi olla hyvää, jotta jaksaa nousta aamulla sinne töihin :)

      Poista

Kiitos kommentistasi. Tervetuloa uudestaan.