lauantai 12. toukokuuta 2018

Päätän voida taas paremmin

Katselin tuossa taannoin kuvia vuodelta 2014-2015 ja totesin mielessäni, että "ei hitsi mä olin hyvässä kondiksessa silloin". Olin aloittanut vuoden 2011 syksyllä kuntosaliharrastuksen ihan tosissani. Olen aina pitänyt kuntosalista ja käynyt kuntosaleilla ihan nuoresta tytöstä saakka. Kuntosalit on aina vetäneet mua puoleensa. Kuitenkin tuolloin aloitin salin ihan tosissani. Olin silloin tajunnut että en ole enää mikään nuori tyttö ja tajusin silloin, että kuinka tärkeää on lihaskunnon ylläpito, olin silloin 49-vuotias.

Kävin salilla vuodesta 2011 vuoteen 2016 alkuun. Joka ikinen viikko kävin salilla 3-4 kertaa viikossa ja vuosina 2012-2013 eli kahden vuoden ajan treenasin kerran viikossa personal trainerin kanssa. Silloin olin hyvässä hapessa. Kova treeni kyllä aiheutti myös ongelmia, selkäni ja olkapääni kokivat kovia. Kuitenkin vuoden 2016 vaihteessa tunsin olevani henkisesti hyvin loppu. Olin noussut jokaisena saliaamuna kello 4.40 ja siihen aikaan vielä päivät venyivät blogijuttujen takia myöhään iltaan. Käytännössä siis olin liikenteessä usein klo 5.30-21.00. Kaikkihan sen tietää, että kenenkään fysiikka ei kestä sellaista. Ei edes minun.

Muistan kuinka kävin syksyn 2015 kanssa painia itseni kanssa ja mietin, että voinko lopettaa kuntosalin ja miten fyysisen kunnon kävisi? Päätin kuitenkin sen lopettaa, koska koin, että mun oli vaan pakko saada nukkua aamuisin edes se tunti pidempään mitä salilla käydessäni tein. Mietin, että se väsymys, mitä silloin koin oli niin syvää, että koin, että aikaiset saliaamut vain pahensivat tilannettani.

Uuden elämän alku just nyt


Miksi päätin ryhdistäytyä nyt? Etsin kuvia kolmen vuoden takaiselta Rodoksen reissultani ja muistin sen tunteen, kuinka kävin aamulenkeillä ja tunsin olevani paremmassa hapessa kuin nyt nyt. Haluan voida paremmin, haluan jaksaa paremmin. Siinä siis syy, miksi päätin jatkaa juuri nyt.

Päätin katsoa itseäni ensiksi suoraan silmiin ja katsoa lähtötilanteen, että missä ollaan nyt ja päätin myös vilkaista, että missä oltiin silloin. Päätin olla itselleni armollinen ja katsoa kuviani rehellisesti. Mietin kuvaa katsoessani, että ei se tilanne ole niin paha, mutta parempikin voisi olla. En aio asettaa itselleni mitään tavoiteaikaa. Menen taas päivän kerralla eteenpäin ja haluan nauttia hyvänolontunteesta, se on tärkeintä. Haluan, että jonain päivänä voin taas paremmin ja nautin liikunnan ilosta.

Toukokuu 2018, tästä se lähtee:







Tässä on ne kuvat, jotka minua motivoivat tämän asian suhteen. Nämä kuvat on otettu toukokuussa 2015. Nämä kuvat inspiroivat minua nyt eniten.

Rodoksella toukokuussa 2015:







Naistenkymppi toukokuussa 2014:








Enemmän haluan keskittyä omaan jaksamiseeni, se on tässäkin projektissani tärkeintä.

Nyt laitan taas asioita enemmän tärkeysjärjestykseen, tällä hetkellä päätän olla itselleni se tärkein ihminen ja antaa itselleni enemmän aikaa hyvinvointiini. Ikää tulee ja vain minä päätän, että miten jaksan mennä eteenpäin ja voida paremmin, kukaan ei tee tätä asiaa minun puolestani.

Ensimmäinen saliviikko on takana ja nousin aamuisin salille taas iloisin mielin ja täynnä energiaa. Tästä se lähtee.  Pidän teidät matkassani. Kerron jatkossakin kuulumisiani tällä saralla.

Onko sinulla omaa tarinaa tähän liittyen, kuulisin sen mielelläni.

Maiju

16 kommenttia:

  1. Oma motivaatio on koetuksella, kun tietää että pitäisi ja olisi ihan välttämätön alkaa kuntoilemaan enemmän ja saamaan ne muutamat kilot pois.Helppo aloittaa, mutta sitten myös lopettaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itselläni ehkä vaikeinta on se aloittaminen. Nyt se motivaatio tuli kovana juuri kun muistin sen fiiliksen, kun olin hyvässä kondiksessa. Se on se, joka kantaa varmasti taas mua eteenpäin. Kyllä se vielä sen motivaation löydät <3

      Poista
  2. Itsekin kävin muutama vuosi sitten aamulla ennen töitä salilla ja kyllähän sen voinnissa selkeästi huomasi - kuten myös ulkomuodossa. Pitäisi ehdottomasti alkaa itsekin tsempata tuon kuntoilun suhteen vaikka tällä hetkellä hyvänä kunnon kohottajana toimii tuo pikkuinenkin - reilun viisikiloisen kantelu ja nostelu alkaa päivä päivältä tuntua enemmän kuntoilulta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voit harrastaa nyt vauvan kanssa vaunuliikuntaa ❤️

      Poista
  3. Oma hyvä olo on tärkein ja liikunnasta saa niin paljon tehoja ja hyvää oloa. Itse tykkään kovasti ulkona liikkumisesta, samalla saan aivoille happihyppelyä. Täydellinen eikä laiha ei edes tarvitse olla, kun on vaan jaksavaisempi ja energisempi olo ja itse on tyytyväinen, niin millään muulla ei ole merkitystä.

    Ihanaa oloa ja zemppiä maiju <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri niin, en tavoittele enää hoikkuutta, tänä päivänä on tärkeintä se, että jaksaa paremmin <3

      Poista
  4. Ihan mahtavaa :) Mulla on selän kanssa ollut viimeiset pari vuotta ongelmia ja se on jarruttanut liikkumista kovaa(salilla/juoksu), lenkkeilen päivittäin mutta se ei riitä. Oma hyvinvointi on kaikkein tärkeintä, oikein säteilet noissa kuvissa. Taidampa kaivaa omatkin kuvat muutaman vuoden takaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsekin olen kärsinyt jo vuodesta 2011 ihan säännöllisesti selkääni. Tiedän, että mitkä ovat niitä, jotka sitä selkää kiusaa. Rappuset on kaikista pahimpia, kun askel tömähtää joka kerta alaselkääni. Vältän sitä mikä ei tee hyvää ja koitan tehdä sitä, mikä tekee hyvää <3

      Poista
  5. Tärkeä oppi tuokin, ettei vieteriä voi kiristää loputtomiin. Itsellä vastaava pakkosuorittaminen johti aikanaan ylikuntoon ja masennukseen. Nyt liikutaan samaan tapaan kuin suunnittelet - järki päässä- asenteella ja haetaan lähinnä sitä hyvää oloa ja elinvoimaa. Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin. Pitää kuulostella itseään ja muistaa ne virheet, joita on joskus tehnyt. Parempaa oloa saavutetaan sillä, että ei polteta kynttilää molemmista päistä <3

      Poista
  6. Salille en aamusta itseäni saisi, mutta olen ollut siinä itseeni tyytyväinen, että läpi talvenkin poljin pyörällä töihin ja kotiin ja se kyllä näkyy nyt vaatteissa. Lumi onkin ollut hyvä vastus minulle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse olen enemmän aamuihminen. Töissä kun on kiireitä, niin saattaa olla, että illasta ei enää sitten pääsekään. Siksi varmaan tämä aamu on itselleni paras vaihtoehto. Vesijuoksu on myös ihan kymppilaji.

      Poista
  7. Stemppiä sulle!
    Mä olen niin rapakunnossa että. Kipujen takia likkuminen on vaikeaa. Lääkärit vaatii laihduttamista, mutta en saa kipuihin apua. Anteeksi valitus. Mutta kunnioitan sun päättävaisyyttä, koska itse voit auttaa itseäsi eniten ja et tule tälläiseksi luuseriksi kjuten minä.
    Halit sulle ja voimaa! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mä tiedän niin tuon sun tunteesi. Harvat tietävät, että olen kärsinyt jo kohta 10 vuotta selästäni. On päiviä, jolloin en meinaa kyetä liikkumaan. On päiviä, jolloin tekisi mieli itkeä. Olen yrittänyt etsiä ne liikuntamuodot, jotka tekevät selälleni hyvää. Muistan kun lääkäri antoi selkädiagnoosini ja sanoi sen jälkeen moro. Eli ei mitään apua siihen, että mitä sen kanssa voisi tehdä. Diagnoosin jälkeen pitäisi muistaa myös potilaan hoito

      Poista
  8. Ja jos tulee väsy niin mä patistan sut mukaan elokuusta lähtien :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uskon, että tämä tsemppi taas pysyy. Yleensä kun päätän asioita, ne pitää. Nyt kun on vuosisopimus, niin sitten on vaan pysyttävä sopimuksessa <3 Lähdetään elokuussa joku viikonloppu Flamingoon yhdessä <3

      Poista

Kiitos kommentistasi. Tervetuloa uudestaan.