maanantai 21. toukokuuta 2018

Voisimmeko saada parempaa gluteenitonta palvelua?

Minä olen gluteenittomien ihmisten puolestapuhuja. Minulle avaudutaan, kun gluteenittoman ihmisen mieli on huono. Minulta pyydetään apua, silloin kun oma ääni ei kuulu. Kaikki tietävät, että minun ääneni kuuluu ja minä osaan sitä yleensä käyttää. Olen vuosien myötä oppinut, että miten saadaan ääni kuuluville gluteenittomalla saralla.

Sanon, että teen sen sekä hyvässä, että pahassa. Olen joskus sanonut, että ne yritykset, jotka palvelevat meitä gluteenittomia hienosti, kuulevat ihan varmasti sen meiltä gluteenittomilta. Sanon myös, että ne, jotka pyrkivät kulkemaan sieltä missä aita on matalin, kuulevan sen myös sata varmasti, mutta ei niin positiivisessa mielessä.

Olemme HYVIN, HYVIN vaativa asiakasryhmä. Mielestäni emme vaadi kuuta taivaalta, mutta vaadimme sen, että ruoka, jota meille tarjotaan pitää olla hyvää. Olen varmaan gluteenittomien vuosieni alkuaikoina hyväksynyt sen, että voin saada monta päivää vanhaa leipää, joka hajoaa käsiin. Tänä päivänä olen oppinut myös sen, että minun ei enää tarvitse hyväksyä sitä. Minullekin kuuluu hyvä ruoka, se on mottoni.

Olen usein miettinyt sitä, että miksi kotona syön ihan mielettömän ihanaa ruokaa ja ihan vähällä vaivalla. Kun astun ulos ovesta, niin gluteenittomien tarjonta on sitten monille yrityksille ihan sairaan vaikeeta. Olen miettinyt sitä, että miksi se on vaikeeta ja tullut siihen tulokseen, että ei vaan viitsitä nähdä yhtään vaivaa. Monissa paikoissa vielä tänäkin päivänä mennään sieltä missä aita on matalin.

Olen kuunnellut gluteenittomien suusta sitä, että kuinka heille on hotellissa tarjottu homeista leipää, on tarjottu laivalla kuivia vanhoja leipiä. Muille tarjotaan erikoisaamiaisella uunituoretta leipää, kakkuja ja monenlaista herkkua. Mitä tarjotaan gluteenittomalle? No tarjotaan niitä vanhoja leipiä, kuivia pullia ja keksejä. Kun gluteeniton kysyy, että onko tässä kaikki mitä on tarjolla, tulee vastaus, että ON. Voitte sitten arvata, että siinä ei paljon muut matkan jutut enää tunnu miltään. Laivamatka on pilalla, jos ei saa aloittaa aamuaan yhtä hyvin kuin muut. Laivalla yksi tärkeimpiä asioita on hyvä ruoka (tai olisi, jos sitä tarjottaisiin). Jos minulta kysytään, että mikä yhtiö hoitaa tämän asian parhaiten vastaisin silmiä räpäyttämättä, että ehdottomasti Eckerö. Ihan siis ehdottomasti, he tarjovat gluteenittomasti aamupalalla lettuja ja myös riisipiirakoita. Jos minä lähden Tallinnaan, on laivayhtiö ihan ehdottomasti tuo edellä mainittu.



Oikealla olevassa leivässä on tarjoilijan sormenjälki (Rodoksella), kun hän voivotteli minulle, että sori, kun on kuumaa, kun leipää on "sulatettu". Tosi asiassa leipääni oli sulatettu täydellä teholla. Useampana aamuna tämä sama asia toistui. Kaveri kysyi, että miksi et palauta leipää, en vaan jaksanut. Tällaista sulattamistapaa harrastetaan myös Suomessa ja myös Suomessa on leipääni tai pullaani työnnetty sormi useampaan kertaan kun on kokeiltu, että onko se sulanut. Kuinka moni normiruokavalioinen suvaitsisi tällaista tehtävän omalle ruualleen, tuskinpa monikaan. Minä olen suvainnut, kun en aina jaksa nostaa meteliä.


(kuvassa gluteeniton leipä vastaan muille tarjotut tuotteet Rodoksella)

Kaverin pettymys laivalla 


Kaveri kävi reilut pari viikkoa sitten laivalla. Hän lähetti minulle kuvia saatesanoin, että "arvaa harmittaako"? Hän oli maksanut erikoisaamiaisen. Hän siis oli maksanut ihan reilun hinnan ja juuri tuolla aiemmin edellä mainittuja kuivia leipiä ja pullia oli tarjolla hänelle. Normaaliruokavalioiset herkuttelivat kakuilla ja muilla herkuilla. Voin kertoa, että tunsin kyllä niin syvää sympatiaa kaveria kohtaan, koska olen monta kertaa tietyillä laivoilla kokenut juuri sen saman tunteen. Olen tuntenut sen ja päättänyt, että ennen en laivaan astu, kunnes vaivautuvat tekemään asialle jotain. Mielestäni pitäisi pistää gluteenittomat asiat kuntoon. Jos asioita ei pistetä kuntoon valitsee gluteenittomat ihmiset (perheineen ja  ystävineen) kilpailevan yhtiön. Näin se vaan menee. Itse en ole yhdellä yhtiöllä matkustanut noin kahteen vuoteen. Enkä mene, ennen kuin heitä kiinnostaa edes vähän nämä gluteenittomien asiat.

Kun kaveri valitti laivayhtiölle, niin ei kuulemma vieläkään ole vaivauduttu vastaamaan hänelle. Tämähän ei varmasti edes auta sitä, että kaveri unohtaisi kokemuksensa. Kokemus tulee varmasti vielä ikävämpänä hänelle, jos jää ilman vastausta. Asioita ei vaan voi vaieta. Vaikenemalla asiat vain mutkistuvat. Kun kokemuksista puhutaan muiden gluteenittomien kesken, niin voin kertoa, että nämä asiat vaikuttavat muidenkin ihmisten matkustushalukkuuteen (sekä niiden ystävien ja perheenkin).

Tässä kaverin lähettämä kuva siitä, että millainen tarjonta oli gluteenittomille.



Tässä sitten makea tarjonta normiruokavalioisille. Voin kertoa, että tässä jos missä tulee laivalla kyllä ehdottomasti kakkukateus. Todennäköisesti muiden leipäpöytä notkui uunituoretta leipää.




Olemme suunnitelleet muutaman gluteenittoman kaverin kanssa, että näistä asioista tehdään myös videota. Mietimme videolla sitä, että mikä on mennyt pieleen, mitä pitäisi tehdä ja millaisia hyviä kokemuksia on koettu sekä toivottavasti myös meidän kehitysideoita lyödään tiskiin. Uskon, että saadaan mielenkiintoista materiaalia videolle. Tästä aiheesta pitää vaan puhua, koska ilman puhetta emme ikinä saa parempaa gluteenitonta palvelua.

Kiitos niille, jotka ovat jo alkaneet palvelemaan meitä paremmin.

Kiitos niille, jotka haluavat haastaa itsensä palvelemaan paremmin. Muistakaa, että emme tyydy enää palveluun, joka on vähän sinne päin. Haluamme, että meidän huomioidaan tasavertaisina asiakkaina.

Maiju

22 kommenttia:

  1. Kiitos tästä postauksesta :) Gl-teeman ansiosta tajusin minäkin bongata sinut ja laittaa lukulistalle. Olen itse gluteeniton, palkokasviton, mikä aiheuttaa aina enemmän haasteita. Joudun välttämään myös palkokasvipohjaisia E-koodeja, joita on jostain syystä miltei AIVAN joka paikassa, myös useissa limuissa, joka oli itselleni hämmästys.
    Mutta jään mielenkiinnolla seuraamaan muutakin kuin GL-päiviyksiä :)

    Mukavaa, aurinkoista viikkoa!
    -J.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa kun löysit. Minä yritän puhua meidän kaikkie suulla. Tervetuloa myös gluteenittomaan ryhmääni Facessa, jos et vielä ole eli Gluteenittomat tuotteet ja ruokapaikat. Siellä jaetaan hyvät vinkit tuotteista ja parhaista palveluntarjoajista <3

      Poista
  2. Yli kymmenen vuotta keliaakikkona ja matkailutottumukseni eivät ole muuttuneet mihinkään. Useita kymmeniä valtioita ja monenlaisia kokemuksia rikkaampana olen yleensä nauranut ruokavaliooni liittyviin kummallisuuksiin. Mm. Kiinassa minut heitettiin ulos ravintolasta, kun oletettiin että ”sairauteni” on tarttuvaa laatua. Yritän ajatella asian niin, että haasteita on kaikilla, minulla nyt sattuu olemaan tällainen...varsin siedettävä haaste. 😉

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kauheaa toi sun Kiina-kokemus :) Olisi ollut kiva olla kärpäsenä katossa :)

      Poista
  3. Olen kyllä liian moneen kertaan nähnyt, kun sulle on tarjottu känttyä ja vähän sillä lailla vikkelää, että päästäisiin pahasta, niin kuin olisi helpotus, että on edes jotain tarjottavaa. Mutta kun ei ole suu tuohesta ja niin hyvää gluteenitonta on ja löytyy, mutta tässä halutaan varmaan säästää, onhan gluteenittoman tekeminen kalliimpaa. Ei ole hyvä mieli kaverillakaan, että ystävälle tarjotaan jotain, jota ei erkkikään söisi.

    <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt ei ne voi oikein hintaankaan vedota, koska normiruokavalioisille tarjotaan kymmenen kertainen määrä ja silloin usein se hinta jää gluteenittoman tappioksi.
      Kun tarjoisi edes yhden hyvän tuotteen, eikä tuotteita, joita eivät edes itsekään söisi.

      Poista
  4. Täysin samaa mieltä! Juuri annoin viikonloppuna palautetta, kun kotipizzassa laitettiin tomaattisosetta samasta astiasta kuin muille. Kauhaa kyllä vaihdettiin, mutta tavisten kauhalla otetaan astiasta ja levitetään se pinnalle ja takaisin astiaan..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuota asiaa en ole edes muistanut kyseenalaistaa. Tällä saralla on vielä paljon työtä, jotta ihmiset oppivat tietämään tarkkuusasteen 👍

      Poista
  5. Tuo on kyllä niin käsittämätöntä, koska tosiaan nykyään jos vaan viitsii niin gluteenittomia herkkuja olisi vaikka ja kuinka helppo tehdä ja/tai hankkia. Onneksi sinä toimit äänitorvena tärkeälle asialle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haluan herätellä sitä, että kuinka oikeasti on hyviä vaihtoehtoja tänä päivänä. <3

      Poista
  6. Mä olen ihan liian usein kattonut vierestä kun hyvälle ystävälle tarjotaan ihan mitä sattuu vain keliakian takia. Ihan uskomatonta. Ei sillä, en minäkään kovin montaa hyvää gluteenitonta jälkkäriä osaa valmistaa, mutta jos minä saan kotikeittiössä aikaan kohtalaisen jälkkärin niin ammattilaisten luulisi osaavan. Aivan uskomatonta miten ihmisiä rankaistaan keliaksiasta, löytyyhän sitä maidottomallekin vaihtoehdot. Miksi ei keliaakikolle?

    Musta on Maiju ihanaa että jaksat taistella tän asian puolesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Usein ne ystävät, jotka vierestä katsovat näkevät sen, mitä muut ihmiset eivät näe. Ne joita asia ei koske eikä ole ketään ongelmasta kärsivää lähellä eivät voi välttämättä ymmärtää tilannetta.

      Poista
  7. Niin kuin tiedät ja olen sulle puhunutkin, meille ei gluteenittomille silmiä avaavaa on tuntea keliaakikko joka ei voi syödä kuin gluteenitonta. Itse tutustuin tähän asiaan jo vuonna 1996, kun silloinen kämppäkaverini oli gluteeniton (opin silloin tästä asiasta paljon!), voin suoraan sanoa, että ennen tuota minulla ei ollut mitään hajua koko asiasta. Koska jaoimme hänen kanssaan arkipäivän elämämme, opin hyvin nopeasti kaupassa katsastamaan myös valintaa hänelle, voin sanoa, että silloin 1996 oli ihan hirveän vähän mitään. Eteenpäin on tultu, mutta minun mielestä kyllä muuhun kehitykseen nähden ihan liian hitaasti. On aivan järkyttävää, että ihminen maksaa erikoisaamiaisesta ja saa pari kuivaa känttyä. Jos kerta asiat on noin huonolla tolalla, voisi laivayhtiö sitten vaikka rehellisesti jo varaustilanteessa ilmoittaa, että gluteenittoman ei kannata heidän tarjonnastaan maksaa, jos ei kerta tuon parempaa pysty tarjoamaan. En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa tehdä edes YKSI gluteeniton kakku, jos näyttäisi ettei se mene kaupaksi, ei muuta kuin sinne muiden syöjien tiskille se ennen kuin menee vanhaksi, niin se on varmasti saman tien syöty, eikä mitään menee hukkaan. Ja niin kuin tiedät tää asia kiinnostaa mua kovasti, ollaan tästä sun kanssa monet kerrat papatettukin. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin, jokaisella pitäisi olla lähellä joku, joka herättää näkemään, että ruoka ei ole itsestäänselvyys. Itse koen tärkeäksi aiheeksi puhua tästä aiheesta ja toivon, että se auttaa herättämään keskustelua myös työpaikoilla <3

      Poista
  8. Kyllä me olemme niin kauheita ihmisiä, kun halutaan gluteenitonta ihan vakavan sairauden takia - on tämä maailma sitten niin ihana aina välillä. Minä haluaisin tietää ihan tuon laivanyhtiön nimen, niin tiedän välttää sitten sitä - jos kerran monella on kokemusta huonosta palvelusta, niin voihan tuon julkistaa - vai mitä? FB:ssa taisi olla juttua näistä, taisi olla se S-ketju eikä V-linja...vai ...Kiitos Maiju, että jaksat olla äänitorvi meidän muidenkin puolesta!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jätän tällä kertaa kertomatta sen laivayhtiön <3 Toivon kuitenkin, että sekin yhtiö pikkuhiljaa heräisi ajattelemaan. Itse astun seuraavan kerran heidän laivalleen, kun tiedän, että ovat kuunnelleet meitä.

      Poista
  9. Kyllä itseäni harmitti myös työkaverin puolesta kun olisimme todella hienoon kahvilaan menneet kaffelle, niin meille oli varmasti kuutta laatua torttuja ja kakkusia ja ystävälle vain yksi peukalonpään kokoinen "leivos" joka maksoi 3€. Otettiin sitten kummatkin jäätelöt, koska ne sentään saatiin samanlaiset.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Me vaihdetaan tuossa vaiheessa paikkaa. Ihan vaan periaatteesta.

      Poista
  10. Joskus miettinyt, että esim. liikuntarajoitteisille laki turvaa tietyt perusoikeudet. Koskahan meille ruokarajoitteisille koittaisi tasa-arvo?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tai saisi edes kohtuullisesti huomioon ottavat oikeudet <3

      Poista
  11. Yritän saada gluteenittomien näkökulmaa esille lentoyhtiössä, jossa työskentelen. Oma ja lapsen gluteeniton ruokavalio on todellakin tutustuttanut kaikkiin haasteisiin matkustettaessa. Toivoisin yritysten tajuavan, että vaikka vain muutama prosentti tarvitsee gluteenitonta ruokavaliota, on se prosenttiosuus asiakkaista, joiden matkaseurueessa tai perheessä on gluteeniton, huomattavasti suurempi. Ongelmana on, että monelle yritykselle tuotteet tulevat alihankkijalta, joka ei pysty takaamaan gluteenittomuutta. Pyytäisin jokaista antamaan palautetta suoraan yrityksille kirjallisena. Vain sillä tavalla voi vaikuttaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen muuten antanut lentoyhtiöille. Nyt viimeksi lentäessäni laitoinkin suoraan heille ehdotuksen, että "antakaa meidän tulla ja laittaa teidän asiat kuntoon". :)

      Poista

Kiitos kommentistasi. Tervetuloa uudestaan.