sunnuntai 10. kesäkuuta 2018

Mathildedalin varjeltu salaisuus paljastui

Sain kutsun Salon seudulle tutustumaan Mathildedalin varjeltuun salaisuuteen. Täytyy myöntää, että en ollut koskaan kuullutkaan tästä paikasta, mutta vierailun aikana tajusin, että olin kerran  ohikulkumatkalla käynyt kahvilla kyseisessä pienessä kylässä.

Nappasin mukaan Marin, jotta ei olisi reissussa niin yksinäinen olo. Aina on mukavaa, kun on joku tuttu matkassa mukana. Lähdimme matkaan pikkubussilla Kiasman edestä eräänä keskiviikkoisena aamuna.

Kotimaan matkailu kiinnostaa minua erityisesti. Kun sitten pääsee tutustumaan paikkoihin, joissa näkee potentiaalia, sitä haluaa kertoa paikoista muillekin. Etsin itsekin vähän erikoisia kohteita, joissa haluan käydä kesäisin. Kotimaan matkailua pitäisi ihan ehdottomasti markkinoida enemmän. Kirjoitin tuosta aiheesta viime kesänä, se postaus löytyy täältä. Jostain syystä monet pienet kylät jäävät tästä syystä pimentoon.

Petris Chocolate Room

Saavuimme Mathildedaliin aikataulussa ja tutustuimme ensimmäisenä Petris Chocolate Roomiin. Viime syksynä kuulin, että Petri ja Nina ovat löytäneet suklaapuodilleen ihanan paikan ja aikoivat jatkaa Porvoon lisäksi toimintaansa myös Mathildedahlissa. Silloin en vielä tiennyt, että kuinka ihanan paikan he olivat löytäneet. Nyt tiedän. Kun näin tämän vanhan koulun, josta oli nyt kunnostettu Bed & Brakfast -paikka, niin tajusin Ninan hehkutuksen täysin. Meinasin jäädä siltä istumalta heille keittiöpiiaksi. Paikka oli ihan mahtava ja täytyy sanoa, että tiedän, että tänne on pakko varata majoitus kesälomallaan päiväksi tai kahdeksi. Mathildedahl sijaitsee Teijon kansallispuiston naapurissa, joten näkemistä tulee varmasti kahdeksikin päiväksi riittämiin.

Petris Chocolate Rooming tarjoiluista suurin osa on muuten gluteenitonta. Uhka vai mahdollisuus, sitä pitää oikein miettiä?

Olin ihan oikeasti myyty heidän majoitustiloistaan. Pelkistetyt huoneet, mutta niissä huoneissa oli sydän mukana. Olisin voinut jäädä kiikkumaan tähän korituoliin koko päiväksi. Kiusasin Ninaa, että jään tänne kuukaudeksi.

Lähdimme sitten jatkamaan matkaamme. Juuri sopivaan aikaan vierailimme Mathildedalissa, koska syreenit ja omenapuut kukkivat ja luonto näytti meille kauneimman puolensa.

Seuraava kohteemme oli Kyläravintola ja Kyläpaahtimo Terho. Siellä kävimme maistamassa kahvia ja jääteetä sekä kuuntelemassa tämän yrityksen tarinaa.

Sitten kävimme tutustumassa kyläpanimoon ja kyläleipomoon. Keliaakikkona molemmat minulta kiellettyjä tuotteita, joten en pysty sanomaan niistä mitään muuta kuin muut kehuivat kovasti.

Mathildan Marina

Tässä vaiheessa oli jo hieman nälkä ja vähän jännitti, että miten gluteenittomuus toimisi meidän lounaspaikassamme. Suuntasimme rantaan ja siellä Mathildan Marinaan. Paikka sijaitsee venesataman vieressä ja heillä on ravintolatoimintaa, majoitusta ja kokoustoimintaa tarjolla. Kokki Minna Suotonen kertoi että melkein kaikki ruoka on heillä aina gluteenitonta ja pyrkivät käyttämään hyvin paljon lähituottajien raaka-aineita. Tämä olikin ihan mielettömän kiva kuulla.

Täytyy kyllä sanoa, että lounas oli niin hyvää ja ihan ehdottomasti täyden kympin mesta. Suuntaan ihan varmasti tuohon mestaan kesälomallani.

Pääsimme tutustumaan heidän majoituspalveluihinkin. Tämä huone näytti siltä, että sinne olisin voinut majoittua myös vaikka heti.

Täydet pisteet saa gluteenittomista tarjoiluista myös Ravintola Ruukinkrouvin ravintoloitsija Heikki Varonen. Täytyy sanoa, että niin upea huomioiminen ja sain kakkea mitä muutkin. Juttelin Varosen kanssa ja asenne oli tässä asiassa niin kohdillaan.

Kävimme tutustumassa myös Hotel Mathildedalin majoitustiloihin. Pieni ja idyllinen majoitustila. Hotellin aamupala tarjoillaan Cafe Mathildedahlin tiloissa ja heillä on niin sanottu aamiaislautanen, jossa myös erikoisruokavalio otetaan huomioon. Tämä pitäisi päästä kyllä näkemään.

Meille oli järjestetty vielä muotinäytös, jossa esiteltiin paikallisten kädentaitajien työnäytteitä. Tämän lisäksi meille tarjottiin Ruukin Krouvin ruokaa ja Adasbakesin kakkuja. Esillä oli Second Chancen, Ruukin kehräämön, Ruukin Kutomon, The Other Danish Guy vaatteita. Kukat olivat Antiikkiiike Huldan puodista.

Kakut olivat  Adabakes Ada Tammen käsialaa. Gluteenittomana oli tarjolla näin herkullisen näköistä ja makuista kakkua.

Gluteenittomana Ravintola Ruukinkrouvi huomioi minutkin täydellisesti. Ehdottomasti aion vierailla myös hänen ravintolassaan tulevana kesänä.

Kävin kokeilemassa myös Second Chancen vaatteita. Tämä väri ja kuosi pysäytti ensinäkemältä. Harmitti kun en ehtinyt kokeilemaan tämän malliston haalaria. Väri oli niin täydellinen minulle.

Lopuksi kävimme vielä katsomassa alpakoita. Kolmesta alpakasta tämä yksi oli se kaikista persoonallisin ja kuvauksellisin.

Suosittelen ihan ehdottomasti tutustumaan Mathildedaliin ja sen varjeltuun salaisuuteen eli ihanaan kyläyhteisöön. Kun avaa silmänsä kaikille pienille yrityksille, niin pääsee tutustumaan siihen varjeltuun salaisuuteen ja upeisiin yrittäjiin niiden takana. Gluteenittomille lukijoilleni on ilo kertoa, että monissa paikoissa oli hienosti huomioitu myös gluteenittomuus.

Tulevana kesälomana suuntaamme Mathildedaliin ja vietän siellä ainakin kaksi päivää. Silloin on hyvä katsastaa myös Teuvon kansallispuisto.

Kiitos Yrityssalolle, kun pääsin mukaan tälle matkalle ja kiitos yrityksille, kun avasitte meille ovenne.

Maiju

13 kommenttia:

1. Kiitos hienosta postauksesta. Kävimme viime vuonna syyskuussa Mathildedalissa, kun muuten siellä lähistöllä liikuimme. Olimme vähän liian myöhään, monet paikat olivat jo kiinni kesäsesongin jälkeen, mutta silti saimme ruokaa ja joitain ostoksiakin tuli tehtyä ja alpakat nähtyä ja kuvattua. Ihastuimme paikkaan ja olisi tarkoitus tänä kesänä käydä paremmin tutustumassa.

Vastaukset
    1. Toivotaan, että pääsette kesällä sitten tutustumaan paikkoihin.

Poista
  2. Oi,ihanalta vaikuttaa! Olen elokuussa menossa Mathildedaliin muutamaksi päiväksi. Odotan innolla😍

1. Minäkin varmaan nyt heinäkuussa. Ihana paikka kyllä on <3

Poista
  3. Ihana päivä. Tuo paita on aivan täydellinen sinulle. Itse haluaisin löytää haalarin, mikä näyttäisi tällaisen punkeron päällä hyvältä...etsinnässä on :D
    Ihanaa sunnuntaita Maiju <3

Vastaukset
    1. Tilasin itse just yhden englannista. Laitan sulle yksityisviestiä, jos kiinnostaa se nettikauppa. Olen tehnyt sieltä joskus kivoja löytöjä edullisesti.

Poista
  4. Olipa kiva lukea käynnistäsi tuolla. Itse olen Salon seudulta kotoisin ja Teijon suunnalla on usein tullut käytyä. Viime vuosina en ole sinne muutoin ehtinyt kuin hieman metsään retkeilemään. Pitäisi kyllä mennä sinne päin ajelemaan pitkästä aikaa! :) On kyllä herkullisen näköisiä ruokapaikkoja :)

Vastaukset
    1. Ihan ehdottomasti kannattaa. Itselläni listalla on tuo Teijon kansallispuisto tänä kesänä <3

Poista
  5. Mathildedaaliin on ollut tarkoitus tutustua siitä lähtien kun törmäsin Ruukin kehräämön upeisiin alpakkaneuleisiin Osaava Nainen -messuilla pari vuotta sitten. Ja kuulin messuilla tästä hienosta kyläyhteisöstä. Ja Kyläpaahtimon kahvia olen myös päässyt maistamaan - hyvää oli. Kiitos muistutuksesta - jospa tänä kesänä pääsisinkin käymään itsekin paikalla!

Vastaukset
    1. No ihan ehdottomasti kannattaa. Oli ihanan nähdä mikä yhteisöllisyys vallitsi tuossa kylässä.

Poista
  6. Olipas ihana postaus. Tässähän pääsi ihan itsekin matkalle näiden kuvien mukana. Menee myös listalle tämä kesän tutustumiskohde.

Vastaukset
    1. Kiva, kun pääsit matkalle virtuaalisesti, toivottavasti pääset matkalle kesällä ihan livenä :)

Poista
  7. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

VastaaPoista

Kiitos kommentistasi. Tervetuloa uudestaan.