sunnuntai 30. syyskuuta 2018

Meikit kuuluu kaikille?

Olen meikannut jo viisitoista vuotiaasta saakka, voisin sanoa, että melkeinpä päivittäin. Meikki kuuluu persoonaani ja kun olen persoonana värikäs, niin meikki on sitten sen mukainen. Huulipuna on aina huulissani ja sen tarkoitus on myös näkyä.

Kun valitsen meikkejäni, niin värit on tietenkin jotain muuta kuin beigeä tai nudea. Tosin joskus voin yllättää itseni hillitymmällä meikillä, mutta pääsääntöisesti käytän voimakkaita ja kylmiä sävyjä meikissäni. Koen sellaisen meikin omakseni. 


Meikit kuuluu kaikille?


Tähän liittyen olemme ihmetelleet kauneusbloggaajien ja muutaman kauneustoimittajan kanssa sitä, että kuinka tietyt brändit jättävät markkinoimatta meidän kohderyhmälle tuotteitaan? Kun tuotetta myydään, niin varmasti yritykset miettivät, että mikä on heidän kohderyhmänsä. Silloin usein päätetään, että se on 20-30 vuotiaat. Tänä päivänä kuitenkin on todella tyhmää jättää kaikki muu ikäryhmä sitten markkinoinnin ulkopuolelle. Luulisi, että meikit kuuluu kaikille ikään ja sukupuoleen katsomatta. Hei tänä päivänä myös tädit meikkaa. Jos sitä on tehnyt jo viimeiset 40 vuotta, niin mihin se siitä tilanne siitä muuttuisi. 


Monet meikkibrändit, joiden kohderyhmä on juuri nuo 20-30 vuotiaat, on sellainen joka iskee omaan tajuntaan parhaiten. Heidän sarjoissaan on parhaat pigmentit luomiväreissä ja huulipunissa. Kuitenkin itseäni ärsyttää suunnattomasti se, että minulle ei tuotteita markkinoida. Minä niin mielelläni käyttäisin muun muassa Nyxin, Urban Decayn ja Macin tuotteita. Kuitenkin koen, että juuri näiden tuotesarjojen markkinointi on kohdennettu vain nuorille. Minun meikkipussissani on varmaan 10 Macin huulipunaa, koska löydän tuosta sarjasta parhaat sävyt itselleni. Muita meikkejä en ole tuosta sarjasta ostanut, koska en vaan tiedä tarpeeksi tuon tuotesarjan meikeistä. Seuraan toki sarjan Instagram-tiliä, mutta se ei ole sama asia. 

Uhka vai mahdollisuus brändille?


Jos nämäkin tuotesarjat kohdentaisivat markkinointiaan enemmän meidän ikäryhmän ihmisille, niin varmasti myös kysyntä kasvaisi entisestään. Ihmettelen suuresti sitä, että kuinka on varaa sulkea joku tietty ikäryhmä markkinoinnin ulkopuolelle.  Kun se ikäryhmä on juuri sellainen, joka kuluttaa itseensä enemmän rahaa kun nuoremmat. Usein olen miettinyt, että miksi olemme näille brändeille uhka, kun voisimme olla mielummin mahdollisuus. 

Brändit, jotka huomioivat


Muutamat brändit, joissa kohderyhmä on varmasti tuo edellä mainittu 20-30 vuotiaat, ovat kuitenkin suhtautuneet avoimin mielin myös meihin vähän vanhempiin sisällöntuottajiin. Viime keväänä Suomeen rantautui meikkisarja Bronx ja siitä olin iloinen, pääsimme tutustumaan tämän sarjan tuotteisiin. Silloin päätin, että annan jatkossa mahdollisuuden mielummin tälle sarjalle, kuin niille, jotka eivät meitä huomioi markkinoinnissaan. Siirryin kesällä käyttämään Bronxin meikkisarjaa ja löysin siitä sarjasta itselleni juuri ne voimakaspigmenttiset meikit, joista olen päässyt kertomaan eteenpäin. Samoin Essence on selkeästi suunnattu nuorelle kohdelleryhmälle, mutta markkinointi on kuitenkin kohdennettu myös meidän ikäryhmälle. Tässä on oiva esimerkki siitä, että markkinoinnin voi kohdentaa yli rajojen. 

Tuotteet saatu pr-näytteenä


Nyt olen päättänyt, että keskityn jatkossa brändeihin, jotka arvostavat myös 40+ naisia. Mielestäni meikit kuuluvat kaikille ja markkinointia pitäisi ihan ehdottomasti kohdentaa kaikkiin ikäryhmiin. Jos brändit haluavat kohdentaa markkinointinsa vain nuorille, niin annetaan sitten kohdentaa. Silloin  koen, että brändi ei halua minua asiakkaakseen. 

Koska haluamme tälle asialle näkyvyyttä. Olemme päättäneet yhteisesti seuraavien bloggaajien ja sisällöntuottajien kanssa nostaa aiheen esiin. Tätä aihetta koskeva kirjoitus/video tulee olemaan seuraavan viikon aikana seuraavissa kanavissa/blogeissa näkyvillä. 


Mitä ajatuksia tämä herättää lukijoissani? Oletteko kokeneet, että jotkut brändit unohtavat teidät? Oletteko silti heidän uskollisia asiakkaitaan? 

Maiju

36 kommenttia:

  1. Kyllä olen todellakin kokenut! Onneksi on niitäkin, jotka eivät ole unohtaneet ja siksipä itse suosinkin - niiden pysyvyys ja sävyt ovat olleet minun makuuni. Taidanpa liittyä seuraanne ja postata itsekin aiheesta - tosin en ehkä ehdi tällä viikolla mutta jos en, niin sitten seuraavalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa Lady of The Mess. Nyt on hyvä nostaa kissa pöydälle. Aiheesta on nyt puhuttava <3

      Poista
    2. Mahtavaa Lady ehdottomasti mukaan, tästä aiheesta puhutaan liian vähän. 👍

      Poista
  2. Olen todellakin tuntenut jääväni ulkopuolelle joissakin tuotemerkeissä. Hyvä, että asiasta puhutaan, koska meikit todellakin kuuluvat kaikille ❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri niin ja kun on meikkejä käyttänyt jo liki koko ikänsä, niin miksi brändit kokevat, että jossain vaiheessa pitäisi markkinointi lopettaa meidän ikäisille?

      Poista
  3. Ois kivaa, että osais meikata. Meikit yleensä lähtevät multa hyvissä ajoin pois itsekseen. Ripsivärit syyhyttävät ja kutittavat silmiä. Voisko jostain löytyä allergiselle laadukkaat meikit?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Pia! Oletko kokeillut Joe Blascon tuotteita? Monet tuotteet sopivat myös allergisille, esim. ripsari: https://www.joeblasco.fi/epages/kosmetiikka.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2016020201/Products/95605

      Itse en kylläkään ole allerginen, mutta tuli mieleeni, että suurin osa niistä sopii allergikoillekin.

      Poista
    2. Kiitos vinkistä Heli, itse kun en ole joutunut allergisiamekkejä miettimään. Itse varmaan lähtisin hakemaan apteekkisarjoista apua <3

      Poista
  4. Hyvä kirjoitus! Se on mielenkiintoista, että tuntuu tosiaan siltä, kuin olisimme uhka meikkiteollisuudelle ja tietyille brändeille. Ettemme vaan pilaa mainetta, kun vanhempana uskallamme meikkiä käyttää. Eihän se niin voi olla!! Luulisi heille olevan merkityksellistä, että meikit kelpaa kaikille ja maine ja rahkirstu kasvaa. Minä en tätä ikärasismia jaksa ymmärtää ja hämmentyneenä olen tätä mukana seurannut. Mutta me käytämme meikkiä ja tosiaan niiltä brändeiltä, jotka meidät kelpuuttavat, sillä onneksi niitäkin löytyy!!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todellakin. Olen varmaan itse naivi ajattelemalla, että kun ei rajata jotain ryhmää pois, niin myynti kasvaisi. Luulisi, että vanhakin naama kelpaa :)

      Poista
  5. Todellakin meikit kuuluvat kaiken ikäisille, yhtä paljon niin nuorille kuin meille aikuisille. Mummuni, joka on reippaasti päälle 80-vuotias käyttää myös joka päivä huulipunaa ja kulmakynää. <3
    Harmillista on, juuri tuo, että monesti brändit unohtavat meidät aikuiset kokonaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minun äitini 89 vee on käyttänyt huulipunaa viime kevääseen saakka, kunnes hänen vointinsa romahti. Hänelle oli kunnia-asia laittaa huuliin punaa aina kun ovesta ulos lähti <3 Ikä ei siis ratkaise <3

      Poista
  6. Mähän aloitin bloggaamisen kun kävin vielä kolmosella alkavaa lukua, meikkibrändien "syrjiminen" alkoi vajaa pari vuotta sitten kun täytin 40. Tuli jotenkin konkreettisesti huomattua oma ikänsä tietyille brändeille. Harmikseni joukossa oli myös sellaisia brändejä joiden tuotteita toin paljon esille blogissani aiemmin koska olin ostanut jo niitä ennen blogin aloitusta. Voin sanoa että huomatessani tämän meikkibrändien ikärasismin niin on jääneet tietyt merkit itseltäni kaupan hyllyyn, mikä on harmi, koska niistä löytyi pitkäaikaisia lemppareita. Jännää on että ihonhoitobrändit mainostavat kaikille. Mutta meikkibrändeillä monille on selvä suunta markkinoida vain 15-30v, ihan kuin me "mammat" ei meikattaisi muulla kuin ruskealla ja nudella.😁

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jännä ja juuri sinä Jonna olet se ihminen, jonka blogiin johdatan kaikki mun ikäiset naiset, jotka kaipaavat kauneudenhoitoon liittyviä vinkkejä. Sinulta olen itsekin napannut monta mahtavaa tuotevinkkiä <3

      Poista
  7. Ihan loistavaa kun olette ottaneet tämän aiheen esille, koska se kiinnostaa itseänikin. Itsekin rakastan värejä meikissä enkä usko, että se rakkaus iän myötä tästä lainkaan väistyy. essence (ja nyt uutena Bronx) on siitä ihana, että vaikka se onkin selkeästi nuorempien brändi niin sitä uskaltaa rohkeasti "yli-ikäisetkin" käyttää eikä ole häpeä olla brändin hyllyn edessä niiden parikymppisten keskellä xD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todellakin, nostan hattua noille brändeille, jotka huit hait välittää käyttäjien iästä. Meikit ja myös pigmentit kuuluvat kaikille <3 se on enemmän tyyli, kuin ikäkysymys.

      Poista
  8. Ehdottomasti sitä mieltä että meikit kuuluvat kaikille ja todellakin, vasta nyt +40 iässä minulla on varaa panostaa itseeni. Hienoa että nostatte aihetta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän monta naista, jotka aloittavat noin 40-vuoden iässä uudestaan huolehtimaan itsestään. Löytävät ikään kuin itsensä uudelleen tuossa iässä. Kuka heille kertoo mitä meikkirintamalle kuuluu, jos heille ei markkinoida mitään <3

      Poista
  9. Yhdyn kuoroonne, laulaen alttoa tai hymisen. Olen jo likempänä 70 kuin 60, mutta "ikähän on vain numeroita". Meikkaan päivittäin, vaikken kotoani poistuisikaan.
    Aika monella meillä ns. kypsemmillä lienee se, että olemme jo omat suosikkimme löytäneet ja pysymme niissä, se tietty luomiväri tai ripsiväri tai poskipuna mikä toimii ja minkä kanssa onnistuu aina ja on luotettava. Itselläni ei enää ole suuria kokeilunhaluja, tiedän, minkä sävyisiä haluan ja kun luomet lurppivat ei kannata tuhrata monella värillä, mitkä jäävät luomivakoon piiloon.
    Sitten on vielä leidejä, jotka ajattelevat, että mitä mieltä enää arkena meikata, "ei minua kukaan katso". Ei ehkä katsokaan, mutta ainakin itselleni se, että en katoa näkyvistä, on tärkeää. Ja kuinka monta kertaa olen saanut kommenttia siitä, että voi kun jaksan ja viitsin meikata, siihenhän kuluu aikaakin. Niin kuluu, pisimmillään 7 minuuttia ja mihinkä eläkeläisellä kiire olisi, niin kiire ainakaan, ettei jotain pientä ehtisi.
    Harmittaa se, että useimmissa meikkivideoissa, kun meikataan ei-ihan-nuorta, valitaan malli, jolla on paljon luomea näkyvissä ja sinne saa kivasti värejä . Miksei joku lurppaluominen, jolle vielä olisi mahdollista tehdä kaunis meikki sen luomivaon peitteeksi.
    Pia tuossa toivoi osaavansa meikata. Eiköhän ainakin suuremmissa tavarataloissa, Hehkuissa ja Kickseissä ym. ole mahdollista saada neuvontaa ja opastusta ja varmasti löytyy tuotteita, mitkä eivät ärsytä. Muuten, omia suosikkejani ovat apteekeissa myytävät Idun-mineraalimeikit. Kohtuuhintaisia, kestäviä ja laadukkaita.
    Maiju, olet ihana ja ihailen värikästä tyyliäsi ja intoasi! Ja kyllä, meihin ei ihan nuoriin kannattaisi satsata, meillä olisi mahdollisuus joskus kalliimpaankin ostokseen ja saattaisimme innostua jostain uudestakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanista sanoistasi ja todellakin samoilla linjoilla ollaan ajatusten kanssa. Minäkin meikkaan, vaikka pysyisin neljän seinän sisällä. Miksikö? No itseäni varten :) Juuri niin <3

      Poista
  10. Multa tulee tähän oma juttu, mutta kyllä, tämä on melko hämmästyttävä ja harmillinen asia. Itse esim. laitan nykyään todella paljon enemmän meikkeihin rahaa kuin nuorempana enkä usko olevani ainoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todella hämmästyttävää on ollut herätä tähän todellisuuteen. Tänä päivänä ei kannattaisi liian tiukkoja rajoja vetää tuotteilleen, koska mekin tunnemme arvomme tänä päivänä.

      Poista
  11. Hei Maiju. Kyllä kiitos, käytän edelleenkin meikkiä,vaikka olen 70+,aina olen käyttänyt ja mascaraa aloin uudelleen käyttää vaikka en näe sitä laittaa, mut ripsissä on "värähdys tunto"joten kun ripset värähtää,osuu myös mascara niihin!Ja äskettäin ostin rajauskynän(nämä kaikki ostokset avustajani seurassa)
    Luin osan tekstistäsi vaikka on vaikea nähdä lukea,mä käytän edullisia meikkituotteita,mut on ryhmät jotka haluavat mahd. hyviätuotteilta,joita olen myös käyttänyt.Niistä jotka ovat hintavia mm.Lancome en huomannut mitään eroa kuin hinnassa.3xkalliinpi eikä yhtään kasvovoide-tai vesi sen parempaa kuin edullisempi tuote.
    Sinä olet niin sievä hiuskoristeessa ja sinisävyinen luomiväri näyttää tosi hyvältä.
    Käytin sitä vuosikausia,kunnes eräs mies sanoi"sä olet kuin kuollu kana"siis sininen luomiväri antaa sen vaikutelman:oikeesti kuolleella kanalla on siniset luomet!Mä jätin sen luomivärin käytön siihen paikkaan.Mut mulla on nyt tummaharmahtava lila jota käytän ja paletti jossa on monia värejä mm.mustaa olen käyttänyt!Aatteleppa 70 mummo mustassa luomivärissä,voitko kuvitella,mutta kun en itse näe toisten reaktioita,voin käyttää vaikka minkälaisia vermeita yms. rohkeutta kyllä riittää:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi harmi kun joku onnistuu aina välillä pilaamaan ilon jostain mitä itse pitää. Ihanaa kun vielä käytät meikkiä ja pääasia on aina, että itse pitää. Ihanaa syksyä Anni <3

      Poista
  12. Hieno postaus ja Jonnan sanoin, meidänkö pitäisi verhoutua beigeen tai nudeen. Olet värikäs persoona ja rakastat värejä, kimallusta ja glitteriä, sinun jos kenen uskoisin toimivan hyvänä markkinointikanavana värikkäämmille meikkibrändeille. Jännää on, että itse olen kaikkiruokainen, joten tämä selkeä jaottelu harmittaa, ihastun tuotteeseen, enkä brändiin, oli merkki mikä tahansa ja siksi koen jopa loukkaavaksi, että jotkut brändit eivät kuulu minulle. Omassa blogissa nyt lisää tästä aiheesta ja mikä brändi pläjäytti päin näköä, että olen liian vanha heille.

    Ihanaa päivää Maiju <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mehän tästä aiheesta ollaan miljoona kertaa puhuttu. En suostu beigeen ja nudeen. Minä vaan niin rakastan pigmenttiä <3 Tulen lukemaan sun kokemukseksi, että mikä brändi kehtaa ilmoittaa, että olet liian vanha heille :)

      Poista
  13. Superhyvä postaus ja tärkeä aihe! <3 jään edelleen odottamaan meikkisarjoja, jotka ovat kohdennettu meille upeille 40 plus naisille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sen brändin ei sitten auta olla mikään nude-beige linjainen sarja. Mehän sun kanssa rakastetaan värejä <3

      Poista
  14. Hieno postaus Maiju<3 Minusta on jotenkin uskomatonta nykypäivänä, että joku kosmetiikkamerkki pystyy jättämää kokonaisen ikäryhmän kokonaan pois markkinoinnistaan!
    Meikit todellakin kuuluu kaikille, ikään ja sukupuoleen katsomatta. On ihanaa kun on monta hienoa merkkiä, jotka uskovat että meillä on oikeus kauneuteen ihan kaiken ikäisinä. Valitettavasti on nämä merkit, joiden miestä se ilmeiseti loppuu siihen kun tulee 40+ mittariin.
    Mutta koska heitä ei kiinnosta me 40+ naiset, niin meitäkään ei sitten kiinnosta heidän tuotteensa, vaan nautimme niiden merkkien tuotteista, jotka eivät harrasta tälläistä ikärasismia.
    Ihanaa viikkoa upea Maiju<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin. Mekin osaamme sitten valita brändimme. Joskus on vaan pakko katsoa "peiliin" ja luottaa niihin, jotka luottavat meihin.

      Poista
  15. Maiju, kyllähän se tuntuu jotenkin mielenkiintoiselta, ettei aikuisten raha kiinnosta. Tuollainen ikäjaottelu on niin menneen talven lumia. Ei kai kukaan sano vaikka Aira Samulinille, että et voi meikata noin, kun olet jo 90 v!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todella se tuntuu oudolta. Luulisi meidän olevan mahdollisuus uhan sijaan <3

      Poista
  16. Kyllä olen kokenut! Joskus jos ostan jotain kalliimpaa tuotetta katson mainonnan onpa siis jäänyt purnukka hyllyyn kun markkinointi on suunnattu ihan eri ikäisille kuin itse olen, silloin mietin että monellakohan 20 v on varaa ostaa moista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä ajattelin keskittää nykyään niihin brändeihin, jotka keskittyvät meihin <3

      Poista
  17. Itseasiassa tuon on hyvä boikotti, että jättää vaan kylmän viileästi välistä ne brändit, jotka viestittävät, etteivät halua asiakkaakseen. Mutta en kyllä ymmärrä, luulisi että merkille kuin merkille kelpaisi raha ja erityisesti meikit ovat "ajattomia", ja niitä voi käyttää ihan minkä ikäinen vaan! Hassua, että Mac ilmeisesti luottaa kulttimaineeseensa, mutta samalla vaan junnaa paikoillaan, katsoen menneeseen kuin tulevaan 😶

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi. Tervetuloa uudestaan.